W czerwcu zwiększyła się liczba pociągów regionalnych na międzywojewódzkim odcinku linii nr 18 pomiędzy Kutnem a Włocławkiem. Zamawiający kursy Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego liczy, że podróżni wkrótce przyzwyczają się do nowej oferty i licznie będą korzystać z powstających możliwości. Na razie o grafiku połączeń trudno jednak mówić jako o stabilnym.
W marcu tego roku Polregio uruchomiło na zlecenie UMWKP nową parę kursów międzywojewódzkich do Kutna: wczesnoporanny pociąg z Kalisk Kujawskich do ważnego węzła leżącego już na terenie administracyjnego regionu łódzkiego i powrotny w bezpośredniej relacji do Włocławka i Torunia. Było to możliwe dzięki wydłużeniu relacji istniejącego wcześniej połączenia rozpoczynającego się w Kaliskach Kujawskich. Trzy miesiące później rozkład jazdy został ponownie rozszerzony o kolejną parę pociągów kategorii Regio.
Na ocenę wyników jeszcze przyjdzie czas
Aktualnie rano z Kutna w kierunku Włocławka można wyjechać nie tylko przed 5:00, ale też ok. 6:30. Pociąg pozwala na bezpośredni dojazd do obu stolic województwa – Torunia i Bydgoszczy. Wypełnia też bardzo istotną lukę w ofercie, zapewniając możliwość realizacji podróży w godzinach porannych, ale nie bardzo wcześnie rano, gdy utrudniony może być np. dojazd na stację kolejową.
Czy pasażerowie zaczęli korzystać z dwóch nowych par połączeń – uruchomionej cztery miesiące i miesiąc temu? – Po tak krótkim okresie trudno oceniać frekwencję, gdyż podróżni przyzwyczajają się do nowej oferty – mówi Wiktor Plesiński, zastępca dyrektora Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Tymczasem w ostatnich latach możliwości podróży na linii 18 zmieniały się bardzo dynamicznie, czasem nawet radykalnie.
Odbudowa oferty po okresie zawieszenia ruchu
Liczba zamawianych przez województwa łódzkie i kujawsko-pomorskie par pociągów kursujących pomiędzy Kutnem a Włocławkiem wahała się bowiem od sześciu do nawet zera. W 2021 r. decyzją UMWKP ruch regionalny został bowiem całkowicie wstrzymany na okres kwartału. Samorząd samodzielnie zlecił wówczas obsługę autobusowej komunikacji zastępczej spółce PKS Bydgoszcz. W pojazdach nie honorowano jednak biletów kolejowych, czas przejazdu uległ radykalnemu wydłużeniu, a siatka postojów została częściowo zmodyfikowana.
Obecnie ofertę na tej trasie buduje także Łódzka Kolej Aglomeracyjna, która od grudnia 2021 r. obsługuje trasę z Łodzi do Włocławka. W kolejnych miesiącach była ona stopniowo wydłużana – do Torunia Głównego i Torunia Wschodniego. Pociągi spółki mają charakter osobowy i zatrzymują się na wszystkich stacjach i przystankach. Zlecającym kursy jest Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.