Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", Urząd Transportu Kolejowego wydał zgody na dostęp do torów na kolejne trasy dla prywatnych przewoźników z Czech.
Mimo posiadania szeregu zgód na dostęp do tras na polskich torach, prywatni przewoźnicy uruchamiają połączenia konkurencyjne dla PKP Intercity
w bardzo ograniczonym zakresie. Przyczyny takiego stanu rzeczy
tłumaczył szeroko w wywiadzie dla "Rynku Kolejowego" Michał Plaza z Regiojet. Chodzi przede wszystkim o bardzo długi czas uzyskiwania decyzji Urzędu Transportu Kolejowego, ale również na ograniczenia w uruchamianiu, nakładane przez urząd na przewoźników.
Większy nacisk na wpuszczanie na polskie tory konkurencji
zapowiedział niedługo po nominacji wiceminister Piotr Malepszak. I wygląda na to, że widać już pierwsze efekty współpracy ministerstwa z Urzędem Transportu Kolejowego. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", UTK wydał właśnie kolejne zgody na otwarcie połączeń dla czeskich przewoźników.
Więcej połączeń Leo Express z Krakowa do Pragi
Urząd Transportu Kolejowego oficjalnie potwierdził "RK" wydanie zgody dla Leo Express na kolejne pociągi trasie na Praha hl.n. – Kraków Główny. Wniosek procedowany był bardzo długo - pierwotnie wpłynął do urzędu 24 listopada 2022 roku, został zaktualizowany w marcu 2023 roku. Przewoźnik zadeklarował chęć realizowania nowej usługi przewozu osób codziennie, w wymiarze aż pięciu par pociągów, w terminie od 15 grudnia 2024 r. do 15 grudnia 2029 r.
Pociągi obsługiwane ezetami Stadler Flirt miałyby odjeżdżać z Krakowa o godz. 12:28 15:28 2:28 4:28 i 6:28. Postoje w Polsce zaplanowano w Mysłowicach, Katowicach (56 minut po odjeździe z Krakowa), Katowicach Ligocie i Tychach. Do Ostrawy jechalibyśmy 2,5 godziny a do Pragi - łącznie sześć godzin, z trzynastoma postojami w Czechach. Powroty zaplanowano z Pragi o 6:00 9:00 15:00 18:00 i 22:00. Co ważne, nie ma ograniczeń dla sprzedaży biletów na trasy krajowe, co może oznaczać rewolucję np. na trasie Kraków - Tychy.
Dwie zgody dla Regiojet, ale z ograniczeniami
Na razie nieoficjalne dowiadujemy się również o dwóch zgodach na uruchamianie połączeń przez RegioJet. W tym wypadku na przewoźnika
znów nałożono jednak ograniczenia wynikające z konkurowania z dotowanymi pociągami PKP Intercity.
Według informacji "Rynku Kolejowego", zgody dotyczą trzech par pociągów w relacji Kraków - Gdynia oraz kolejnej pary pociągów Warszawa - Kraków, niezależnie od
przyznanej już wcześniej zgody na dwie pary połączeń Warszawa - Kraków. Inaczej niż w przypadku Leo Express, zgoda dla Regiojet będzie ważna już od dnia doręczenia, do końca 2028 roku. Przewoźnik czekał na nią bowiem jeszcze dłużej - aż od września 2022 roku.
Wkrótce powinniśmy poznać więcej szczegółów na temat wydanej decyzji oraz stanowisko RegioJetu.