Partnerzy serwisu:
Pasażer

Więcej Arrivy w Czechach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Więcej Arrivy w Czechach
fot. Przemysław JezierskiJednostka Stadler GTW 2-6 z pociągiem Arriva 12232 na stacji Uherské Hradišté
Arriva vlaky s.r.o, prywatny przewoźnik świadczący usługi na czeskim rynku przewozów pasażerskich wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy przejął obsługę części niezelektryfikowanych linii w województwie południowomorawskim. Arriva tym samym rozszerzyła swoją działalność na czeskiej sieci kolejowej o kolejne województwo.

W połowie grudnia 2024 r. wygasła umowa województwa południowomorawskiego (Jihomoravský kraj) z Kolejami Czeskimi na obsługę niektórych linii na Morawach Południowych. Nowym operatorem, wyłonionym w drodze przetargu została spółka Arriva vlaky s.r.o.

Długoletni kontrakt na trzy linie

Umowę z Arrivą na świadczenie usług przewozowych w kraju jihomoravskim zawarto w dniu 27 czerwca 2023 r. Kontrakt będzie obowiązywał przez najbliższe 10 lat, czyli do końca roku 2034.

Od 15 grudnia 2024 pociągi Arriva vlaky obsługują trzy niezelektryfikowane trasy w województwie:
  • linia S8 Břeclav – Mikulov – Znojmo (tabela SRJP 246)
  • linia S52 Zaječí – Kobylí – Hodonín (tabela SRJP 255)
  • linia S91 Hodonín – Veselí nad Moravou – Velká nad Veličkou – Vrbovce – Myjava (tabela SRJP 343).

Lokalne pociągi krajowe i międzynarodowe

Na 69-kilometrowej linii S8 pociągi kursują w godzinnym takcie w dni robocze i co dwie godziny w dni wolne od pracy. Ponadto w okresie wiosenno-letnim uruchamiane będą kursy przyspieszone relacji: Břeclav – Znojmo – Šatov.

Kolejna linia S52 o długości 37 km obsługiwana jest w dwóch wariantach. W dni robocze pociągi kursują jedynie na 12-kilometrowym odcinku Kobylí na Moravě - Zaječí. Kursy realizowane są co godzinę. W dni wolne od pracy jest takt dwugodzinny, a część pociągów ma wydłużoną relację do Hodonina i dalej linią S91 do Veeli nad Moravou, Javorníka nad Veličkou i słowackiej Myjavy.

Ostatnia linia (S91) to trasa międzynarodowa z Hodonína przez Rohatec, Veselí nad Moravou, Vrbovce do Myjavy na Słowacji. Cała trasa ma długość 57 km, z czego odcinek Czeski (Hodonin - Javorník nad Veličkou) liczy 45 km, a odcinek Słowacki od granicy w Vrbovcach do Myjavy ma 12 km.

W relacji Hodonin - Veselí nad Moravou Arriva uruchamia pociągi kursujące średnio co godzinę w dni robocze i co dwie godziny w dni wolne od pracy. Pociągi międzynarodowe do pierwszej stacji po stronie słowackiej, Vrbovce w zależności od dnia tygodnia docierają w liczbie od 5 do 7 par. Dwa kursy w dni robocze i jeden w soboty i niedziele są wydłużone do Myjavy. Tam jest dogodne skomunikowanie z pociągami ZSSK do Trencina.

Specjalnie dostosowany tabor

Do obsługi przejętych tras przewoźnik zakupił w Niemczech 13 używanych jednostek spalinowych Stadler GTW 2/6, które następnie poddano modernizacji, dostosowując ich wnętrze i parametry techniczne do wymogów zamawiającego. Podobnymi pojazdami Arriva obsługuje od kilku lat połączenia lokalne w sąsiednim województwie, kraju zlińskim.

Spalinowe zespoły trakcyjne są klimatyzowane i w całości niskopodłogowe. Dysponują 100 miejscami do siedzenia, są wyposażone w czytelny system informacji pasażerskiej, WiFi, gniazdka elektryczne i porty USB. W każdym z nich zainstalowano automaty do zakupu biletów IDS JMK i ogólnokrajowych OneTicket. Pomyślano także o rowerzystach, zmieniając w czasie modernizacji układ siedzeń aby zwiększyć ilość miejsc na jednoślady.

Kosztownym, lecz ważnym elementem modernizacji taboru był montaż europejskiego systemu bezpieczeństwa ETCS. Malatura i wystrój wnętrza pojazdów są zgodne z barwami kraju południowomorawskiego.
Modernizację jednostek Stadler GTW 2/6 wykonano w zakładach Škoda Pars a.s. w Šumperku.

Początki Arrivy w Czechach były trudne

Arriva na czeskim rynku kolejowym ma już ugruntowaną pozycję, chociaż początki były trudne. Regularne przewozy pasażerskie przewoźnik rozpoczął pilotażowo 23 września 2013 r. na linii Praga – Kralupy nad Vltavou. Po niespełna trzech miesiącach niecieszące się zainteresowaniem pociągi zostały odwołane wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy 2013/2014.

W następnych latach Arriva bez powodzenia startowała w przetargach na obsługę regionalnych tras w poszczególnych województwach. Dopiero pod koniec drugiej dekady XXI wieku przewoźnik zaczął zdobywać wieloletnie lukratywne kontrakty. Od kilku lat Arriva obsługuje wybrane połączenia regionalne w krajach: Zlińskim, Libereckim i Pilzneńskim.

Przewoźnik uruchamia również pociągi międzywojewódzkie, między innymi z Pragi do Czeskich Budziejowic, Rakovnika, Tanvaldu oraz Liberca do Pardubic i Ujścia nad Łabą.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowy Dwór Gdanski: Niepewna przyszłość kolei normalnotorowej

Infrastruktura

Nowy Dwór Gdanski: Niepewna przyszłość kolei normalnotorowej

Kasper Fiszer 07 lutego 2025

9 wielkopolskich SZT do przeglądu na poziomie P5

Tabor i technika

9 wielkopolskich SZT do przeglądu na poziomie P5

Mikołaj Kobryński 24 stycznia 2025

Koleje Wielkopolskie kupiły dwa SA136-PTS z Włoch

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie kupiły dwa SA136-PTS z Włoch

Koleje Wielkopolskie 22 stycznia 2025

Stadler: Dostawa pierwszego EuroDuala na Wyspy Brytyjskie coraz bliżej

Tabor i technika

Zobacz również:

Nowy Dwór Gdanski: Niepewna przyszłość kolei normalnotorowej

Infrastruktura

Nowy Dwór Gdanski: Niepewna przyszłość kolei normalnotorowej

Kasper Fiszer 07 lutego 2025

9 wielkopolskich SZT do przeglądu na poziomie P5

Tabor i technika

9 wielkopolskich SZT do przeglądu na poziomie P5

Mikołaj Kobryński 24 stycznia 2025

Koleje Wielkopolskie kupiły dwa SA136-PTS z Włoch

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie kupiły dwa SA136-PTS z Włoch

Koleje Wielkopolskie 22 stycznia 2025

Stadler: Dostawa pierwszego EuroDuala na Wyspy Brytyjskie coraz bliżej

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5