Arriva vlaky s.r.o, prywatny przewoźnik świadczący usługi na czeskim rynku przewozów pasażerskich wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy przejął obsługę części niezelektryfikowanych linii w województwie południowomorawskim. Arriva tym samym rozszerzyła swoją działalność na czeskiej sieci kolejowej o kolejne województwo.
W połowie grudnia 2024 r. wygasła umowa województwa południowomorawskiego (Jihomoravský kraj) z Kolejami Czeskimi na obsługę niektórych linii na Morawach Południowych. Nowym operatorem, wyłonionym w drodze przetargu została spółka Arriva vlaky s.r.o.
Długoletni kontrakt na trzy linieUmowę z Arrivą na świadczenie usług przewozowych w kraju jihomoravskim zawarto w dniu 27 czerwca 2023 r. Kontrakt będzie obowiązywał przez najbliższe 10 lat, czyli do końca roku 2034.
Od 15 grudnia 2024 pociągi Arriva vlaky obsługują trzy niezelektryfikowane trasy w województwie:
- linia S8 Břeclav – Mikulov – Znojmo (tabela SRJP 246)
- linia S52 Zaječí – Kobylí – Hodonín (tabela SRJP 255)
- linia S91 Hodonín – Veselí nad Moravou – Velká nad Veličkou – Vrbovce – Myjava (tabela SRJP 343).
Lokalne pociągi krajowe i międzynarodowe
Na 69-kilometrowej linii S8 pociągi kursują w godzinnym takcie w dni robocze i co dwie godziny w dni wolne od pracy. Ponadto w okresie wiosenno-letnim uruchamiane będą kursy przyspieszone relacji: Břeclav – Znojmo – Šatov.
Kolejna linia S52 o długości 37 km obsługiwana jest w dwóch wariantach. W dni robocze pociągi kursują jedynie na 12-kilometrowym odcinku Kobylí na Moravě - Zaječí. Kursy realizowane są co godzinę. W dni wolne od pracy jest takt dwugodzinny, a część pociągów ma wydłużoną relację do Hodonina i dalej linią S91 do Veeli nad Moravou, Javorníka nad Veličkou i słowackiej Myjavy.
Ostatnia linia (S91) to trasa międzynarodowa z Hodonína przez Rohatec, Veselí nad Moravou, Vrbovce do Myjavy na Słowacji. Cała trasa ma długość 57 km, z czego odcinek Czeski (Hodonin - Javorník nad Veličkou) liczy 45 km, a odcinek Słowacki od granicy w Vrbovcach do Myjavy ma 12 km.
W relacji Hodonin - Veselí nad Moravou Arriva uruchamia pociągi kursujące średnio co godzinę w dni robocze i co dwie godziny w dni wolne od pracy. Pociągi międzynarodowe do pierwszej stacji po stronie słowackiej, Vrbovce w zależności od dnia tygodnia docierają w liczbie od 5 do 7 par. Dwa kursy w dni robocze i jeden w soboty i niedziele są wydłużone do Myjavy. Tam jest dogodne skomunikowanie z pociągami ZSSK do Trencina.
Specjalnie dostosowany tabor
Do obsługi przejętych tras przewoźnik zakupił w Niemczech 13 używanych jednostek spalinowych Stadler GTW 2/6, które następnie poddano modernizacji, dostosowując ich wnętrze i parametry techniczne do wymogów zamawiającego. Podobnymi pojazdami Arriva obsługuje od kilku lat połączenia lokalne w sąsiednim województwie, kraju zlińskim.
Spalinowe zespoły trakcyjne są klimatyzowane i w całości niskopodłogowe. Dysponują 100 miejscami do siedzenia, są wyposażone w czytelny system informacji pasażerskiej, WiFi, gniazdka elektryczne i porty USB. W każdym z nich zainstalowano automaty do zakupu biletów IDS JMK i ogólnokrajowych OneTicket. Pomyślano także o rowerzystach, zmieniając w czasie modernizacji układ siedzeń aby zwiększyć ilość miejsc na jednoślady.
Kosztownym, lecz ważnym elementem modernizacji taboru był montaż europejskiego systemu bezpieczeństwa ETCS. Malatura i wystrój wnętrza pojazdów są zgodne z barwami kraju południowomorawskiego.
Modernizację jednostek Stadler GTW 2/6 wykonano w zakładach Škoda Pars a.s. w Šumperku.
Początki Arrivy w Czechach były trudne
Arriva na czeskim rynku kolejowym ma już ugruntowaną pozycję, chociaż początki były trudne. Regularne przewozy pasażerskie przewoźnik rozpoczął pilotażowo 23 września 2013 r. na linii Praga – Kralupy nad Vltavou. Po niespełna trzech miesiącach niecieszące się zainteresowaniem pociągi zostały odwołane wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy 2013/2014.
W następnych latach Arriva bez powodzenia startowała w przetargach na obsługę regionalnych tras w poszczególnych województwach. Dopiero pod koniec drugiej dekady XXI wieku przewoźnik zaczął zdobywać wieloletnie lukratywne kontrakty. Od kilku lat Arriva obsługuje wybrane połączenia regionalne w krajach: Zlińskim, Libereckim i Pilzneńskim.
Przewoźnik uruchamia również pociągi międzywojewódzkie, między innymi z Pragi do Czeskich Budziejowic, Rakovnika, Tanvaldu oraz Liberca do Pardubic i Ujścia nad Łabą.