Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Wiceminister Malepszak o KDP: plany poprzedników to było opowiadanie bajek

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
14-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
13-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Gazeta Wyborcza/Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Wiceminister Malepszak o KDP: plany poprzedników to było opowiadanie bajek
wiz. CPK
Wiadomo, że obecny rząd kontynuuje projekt Kolei Dużych Prędkości. – Co innego spółka CPK miała w wewnętrznych dokumentach – tłumaczy konieczność aktualizacji terminów realizacji inwestycji wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Pod koniec czerwca tego roku poznaliśmy losy jednego z największych projektów transportowych w naszym kraju. Premier Donald Tusk ogłosił decyzję w sprawie inwestycji kolejowych, w tym projektu Kolei Dużych Prędkości.

W wywiadzie dla stołecznej Gazety Wyborczej wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak jeszcze raz odniósł się do budowy pierwszej w Polsce trasy KDP. Drugą trasą, gdzie składy będą mogły rozwinąć prędkość do 350 km ma być przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej na północ przez: Płock, Włocławek i Grudziądz do Trójmiasta. To perspektywa do 2040 roku.

Wyjazd dla pociągów KDP z Warszawy

Żeby szybkie pociągi mogły sprawnie wyjechać ze stolicy miałby powstać tunel kolejowy pod Odolanami. Zaczynałby się za stacją Warszawa Zachodnia a kończyłby się za węzłem Konotopa łączącym autostradę A2 i drogę S8.

– Dotychczas spółka CPK nie planowała tunelu wyjazdowego z Warszawy, czyli bardzo ważnego elementu o długości około 9 kilometrów. On miał być zbudowany dopiero na grudzień 2035 roku, a trzeba go wykonać równolegle z pozostałymi odcinkami – tłumaczy wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Zanim jednak ta konstrukcja powstanie, szybciej rozpocznie się budowa drugiego tunelu średnicowego na terenie Łodzi. Zostanie on wybudowany pomiędzy stacją Łódź Fabryczna a okolicami ulicy Obywatelskiej. Na razie spółka CPK nie ogłosiła zapowiadanego przetargu na wykonawcę.

Odcinek Łódź – Warszawa wraz lotniskiem

Wiceminister infrastruktury raz jeszcze potwierdził, że pierwszy odcinek polskiego KDP, czyli ten z Warszawy do Łodzi, ma być gotowy w 2032. To także termin otwarcia megalotniska w gminie Baranów. Natomiast pozostały odcinek z Łodzi przez Sieradz do Wrocławia i Poznania zostanie otwarty w 2035 roku.

– Koleje dużych prędkości, czyli igrek z Warszawy przez Łódź do Wrocławia, miały być gotowe w 2028 rok, a rok później do Poznania – wyliczał. Mówiąc, że dotychczas "było opowiadanie kompletnych bajek przed kamerami, a co innego spółka CPK miała w wewnętrznych dokumentach", odniósł się do trudnych do dotrzymania terminów, podawanych w ostatnich latach przez państwową spółkę.

Wiemy, że budowa Kolei Dużych Prędkości w Polsce ma pochłonąć ok. 78 mld złotych. Mówił o tym niedawno w Sejmie pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.

KDP musi być przystępna cenowo

Ilekroć mowa jest o KDP, to pojawiają się pytanie o ceny biletów oraz analogia do drogich połączeń obsługiwanych elektrycznymi zespołami trakcyjnymi ED250 Pendolino. To z kolei powoduje, że pasażerowie szukają tańszych alternatyw w pociągach kategorii ekonomicznej czy nawet a pociągach regionalnych.

Piotr Malepszak widzi to tak: – Kolej dużych prędkości musi być masowa, czyli przystępna cenowo. Od 2030 r. na naszym rynku przewozów dalekobieżnych będzie pełna konkurencja międzynarodowa. W rozmowie ze Gazetą Wyborczą dodał, że "PKP Intercity już wcześniej powinno być wydajniejsze, bo przy niskiej efektywności przegra".

Wiceminister infrastruktury zapowiedział na lipiec konferencję prasową, gdzie rząd przedstawi plany kolejowe na najbliższe lata.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Na dniach ruszy przetarg na budowę tunelu KDP w Łodzi

Infrastruktura

Na dniach ruszy przetarg na budowę tunelu KDP w Łodzi

Daniel Siwak 02 lipca 2024

Decyzja rządu w sprawie CPK. Budujemy KDP, na początku Igrek!

Infrastruktura

Stadler: Zbyt wysoka prędkość na KDP zaszkodzi całemu systemowi?

Infrastruktura

Polska sieć KDP będzie kosztowna, ale potrzebna

Infrastruktura

Polska sieć KDP będzie kosztowna, ale potrzebna

Roman Czubiński 10 czerwca 2024

Którędy i jak szybko pojedziemy polską KDP?

Infrastruktura

Którędy i jak szybko pojedziemy polską KDP?

Roman Czubiński 25 kwietnia 2024

Kalifornia (USA): Rusza budowa Brightline West

Infrastruktura

Kalifornia (USA): Rusza budowa Brightline West

Łukasz Malinowski 27 kwietnia 2024

Zobacz również:

Na dniach ruszy przetarg na budowę tunelu KDP w Łodzi

Infrastruktura

Na dniach ruszy przetarg na budowę tunelu KDP w Łodzi

Daniel Siwak 02 lipca 2024

Decyzja rządu w sprawie CPK. Budujemy KDP, na początku Igrek!

Infrastruktura

Stadler: Zbyt wysoka prędkość na KDP zaszkodzi całemu systemowi?

Infrastruktura

Polska sieć KDP będzie kosztowna, ale potrzebna

Infrastruktura

Polska sieć KDP będzie kosztowna, ale potrzebna

Roman Czubiński 10 czerwca 2024

Którędy i jak szybko pojedziemy polską KDP?

Infrastruktura

Którędy i jak szybko pojedziemy polską KDP?

Roman Czubiński 25 kwietnia 2024

Kalifornia (USA): Rusza budowa Brightline West

Infrastruktura

Kalifornia (USA): Rusza budowa Brightline West

Łukasz Malinowski 27 kwietnia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5