Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Malepszak o CMK. Nie będzie 250 km/h w 2025 r.

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
12-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
15-07-2024
Źródło:
Gazeta Wyborcza/Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Malepszak o CMK. Nie będzie 250 km/h w 2025 r.
fot. PKP PLKCentralna Magistrala Kolejowa. Most kolejowy nad Pilicą.
Od lat trwają prace remontowe na Centralnej Magistrali Kolejowej. – Osiągnięcie prędkości 250 km/h w przyszłym roku jest, niestety nierealne – tłumaczy wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Krajowy zarządca infrastruktury kolejowej, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe wciąż przygotowują Centralną Magistralę Kolejową do podniesienia prędkości pociągów tam kursujących. Składy mają jeździć nawet 250 km/h.

Wiosną PKP PLK informowała, że w ramach podnoszenia prędkości, na CMK realizowanych jest 5 umów na roboty i 2 umowy na dokumentację. Wszystkie prace warte są aż blisko 2 mld złotych. Dla porównania to mniej więcej tyle, ile kosztuje budowa podziemnej linii kolejowej w tunelu średnicowym w Łodzi.

Wyższa prędkość na CMK się oddala

Po uzyskaniu wszelkich dokumentów pociągi miały pojechać z prędkością do 250 km/h w przyszłym roku. Nastąpiłoby od wejścia w życie rozkładu jazdy 2025/2026. Teraz ten termin jest już nieaktualny. – Najpierw PKP PLK podawała, że od 2023 roku, potem, że od 2025 roku. O tym jeszcze nie mówiłem: osiągnięcie tego celu w przyszłym roku jest, niestety, nierealne, bo nowy zarząd spółki przejął od poprzedników bardzo opóźniony projekt – wyjaśnił w rozmowie ze “Stołeczną” Piotr Malepszak. Jednocześnie przyznał: – Modernizacja CMK trwa, niestety, już 15 lat.

Prace na tej ważnej trasie kolejowej pomiędzy centralną a południową częścią kraju to nie tylko wymiana samego torowiska. Zarządca infrastruktury tłumaczył już niejednokrotnie, że zabudowane zostaną także m.in. nowe komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym (m.in. samoczynna blokada liniowa). Natomiast urządzenia stacyjne zostaną dostosowane do współpracy z systemem ETCS poziomu 2.

CMK w wiecznym remoncie

W przytoczonej powyżej rozmowie minister Malepszak mówi o 15 latach modernizacji, ale w rzeczywistości można by ten termin rozciągnąć jeszcze bardziej. Niemal dokładnie dwa lata temu Malepszak, który pełnił wówczas funkcję pełnomocnika ds. kolejowych miasta Gdańska, mówił w rozmowie z Rynkiem Kolejowym, że terminy modernizacji tej linii na pewno się wydłużą. – Realnie patrząc, to te rozpoczęte kilka tygodni temu prace skończą się w 2024 roku, a przecież jeszcze jest sprawa nowej blokady liniowej i ETCS poziomu 2 i jego przetestowania oraz certyfikacji linii na nową prędkość. Obecnie na gruncie nic się jeszcze nie dzieje w sprawie sygnalizacji i ETCS2, a we wrześniu miną 3 lata od podpisania umowy i w przyszłym roku ta umowa miała się zakończyć. Dodatkowa sprawa to, żeby te prace z nową blokadą i okablowaniem nie wchodziły z głębokimi wykopkami na świeżo poprawioną ławę torowiska. Reasumując, scenariusz bardzo, bardzo optymistyczny to koniec 2025 roku z wyższymi prędkościami – mówił wówczas o pracach na CMK Malepszak.

– Tak, należałoby sądzić, że po prawie 30 latach od rozpoczęcia pierwszych prac wymiany nawierzchni torowej wypadałoby już temat „Modernizacji CMK” zakończyć i zacząć jeździć ze stabilnym rozkładem jazdy i poprawioną ofertą dla pasażerów – podkreślał wówczas obecny minister.


Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Malepszak: Ponad 200 km/h na CMK najwcześniej w 2027 r.

Infrastruktura

Malepszak: Ponad 200 km/h na CMK najwcześniej w 2027 r.

Daniel Siwak 15 lipca 2024

Na CMK trwają prace za 1,8 mld zł. Kiedy koniec modernizacji?

Infrastruktura

CMK: ERTMS w grudniu 2025 r. Inne przygotowania trwają

Infrastruktura

PPM-T przygotuje część CMK do prędkości powyżej 200 km/h

Infrastruktura

Electren z najtańszą ofertą na przebudowę sieci trakcyjnej na CMK

Infrastruktura

Przetarg na nadzór nad modernizacją posterunku na CMK

Infrastruktura

Zobacz również:

Malepszak: Ponad 200 km/h na CMK najwcześniej w 2027 r.

Infrastruktura

Malepszak: Ponad 200 km/h na CMK najwcześniej w 2027 r.

Daniel Siwak 15 lipca 2024

Na CMK trwają prace za 1,8 mld zł. Kiedy koniec modernizacji?

Infrastruktura

CMK: ERTMS w grudniu 2025 r. Inne przygotowania trwają

Infrastruktura

PPM-T przygotuje część CMK do prędkości powyżej 200 km/h

Infrastruktura

Electren z najtańszą ofertą na przebudowę sieci trakcyjnej na CMK

Infrastruktura

Przetarg na nadzór nad modernizacją posterunku na CMK

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5