Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Wiadukty kolejowe w Wiśle

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
05-04-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
kk, Rynek Kolejowy, 5 kwietnia 2011

Podziel się ze znajomymi:

Nad potokiem Łabajów, tuż przed stacją kolejową w Wiśle Głębcach znajduje się imponujących rozmiarów wiadukt kolejowy. Drugi, znacznie mniejszy, jest zlokalizowany w Wiśle Dziechcince. Żelbetowe, łukowate budowle powstały w okresie międzywojennym i do dzisiaj pełnią swoje funkcje.

Linię kolejową do Wisły budowano etapami. W 1888 r. uruchomiono odcinek z Goleszowa do Ustronia. Dalsza rozbudowa linii nastąpiła dopiero w okresie międzywojennym. W 1927 r. oddano do użytku odcinek Chybie – Skoczów, w 1928 r. odcinek Ustroń – Ustroń Polana, a rok później odcinek Ustroń Polana – Wisła Uzdrowisko. W 1933 r. pociągi mogły już docierać do stacji w Głębcach. Według planów, linia miała być poprowadzona dalej w kierunku Zwardonia, przez Istebną i Koniaków. Te zamiary pokrzyżował jednak wybuch II wojny światowej.

Wiadukt w Wiśle Łabajowie ma siedem przęseł, 25 m wysokości i 122 m długości. Na zrekonstruowanej w 1985 r. tablicy (pierwotna zniszczona podczas okupacji), umieszczonej na jednej z podpór budowli, można przeczytać: „Kolej Ustroń – Wisła Głębce, wiadukt dł. 122 m wybudowany w 1931-1933 przez Śląski Urząd Wojewódzki, kiedy Wojewodą był dr Michał Grażyński, Marszałkiem Sejmu Śląskiego Konstanty Wolny, Wice-Wojewodą dr Tadeusz Saloni, naczelnikiem wydziału komunikacji dr Witold Banaszkiewicz, naczelnikiem wydziału rob. publicznych dr inż. Stefan Kaufman, kierownikiem oddziału kolejowego inż. Alfred Popper, kierownikiem budowy inż. Janusz Iłłakowicz według projektu inż. St. Saskiego i T. Mejera wykonała firma Biura Inżynierskie Ksawery Goryanowicz kierownictwo robót Karol Grelowski.”

Wiadukt w Wiśle Dziechcince powstał w 1932 r. Jak można przeczytać na tablicy umieszczonej na podstawie jednego z przęseł obiektu, także i on został zbudowany przez firmę Ksawerego Goryanowicza z funduszy Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego według projektu S. Saskiego i T. Mejera. Budowę nadzorował inż. Stanisław Sawicki, Naczelnik Wydziału Budowy Kolei ówczesnego Ministerstwa Komunikacji w Warszawie. Pierwotna tablica została zniszczona przez wojska niemieckie w 1945 r. Została ona zrekonstruowana 40 lat później przez Towarzystwo Miłośników Wisły. Budowla ma trzy przęsła, 68,60 m długości i 13,80 m wysokości.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowy tor i perony na linii 22

Infrastruktura

Nowy tor i perony na linii 22

PKP PLK 26 października 2025

Od grudnia 140 km/h z Chorzowa przez Bytom do Nakła

Infrastruktura

„Zawieszenia pociągów do Wisły to strzał w stopę”

Pasażer

„Zawieszenia pociągów do Wisły to strzał w stopę”

kk, Rynek Kolejowy, 27 stycznia 2011 27 stycznia 2011

Wisła: Kasa biletowa zamknięta

Pasażer

Wisła: Kasa biletowa zamknięta

Gazeta Codzienna, 11 Marca 2011 r. 11 kwietnia 2011

Burmistrz Wisły: Kolej jest źle zarządzana

Biznes

Burmistrz Wisły: Kolej jest źle zarządzana

kk, Rynek Kolejowy, 1 czerwca 2011 01 czerwca 2011

Sezon powrotów do Wisły

Pasażer

Sezon powrotów do Wisły

kk, Rynek Kolejowy, 22 czerwca 2011 22 czerwca 2011

Zobacz również:

Nowy tor i perony na linii 22

Infrastruktura

Nowy tor i perony na linii 22

PKP PLK 26 października 2025

Od grudnia 140 km/h z Chorzowa przez Bytom do Nakła

Infrastruktura

„Zawieszenia pociągów do Wisły to strzał w stopę”

Pasażer

„Zawieszenia pociągów do Wisły to strzał w stopę”

kk, Rynek Kolejowy, 27 stycznia 2011 27 stycznia 2011

Wisła: Kasa biletowa zamknięta

Pasażer

Wisła: Kasa biletowa zamknięta

Gazeta Codzienna, 11 Marca 2011 r. 11 kwietnia 2011

Burmistrz Wisły: Kolej jest źle zarządzana

Biznes

Burmistrz Wisły: Kolej jest źle zarządzana

kk, Rynek Kolejowy, 1 czerwca 2011 01 czerwca 2011

Sezon powrotów do Wisły

Pasażer

Sezon powrotów do Wisły

kk, Rynek Kolejowy, 22 czerwca 2011 22 czerwca 2011

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij