PKP PLK i Ministerstwo Infrastruktury potwierdzają, że modernizacja linii średnicowej w Warszawie dojdzie do skutku jeszcze później. Kolejne przesunięcie terminu ma pozwolić na lepsze przygotowanie inwestycji, w tym – zmiany projektowe mogące uwolnić wiele cennych terenów w sercu stolicy. Również projekt stacji Warszawa Wschodnia musi zostać jeszcze poprawiony.
Przetarg na modernizację stacji Warszawa Wschodnia zostanie ogłoszony później, niż zapowiadał poprzedni zarząd. PKP PLK zamierza w tym czasie dokonać przeglądu funkcjonalności układów torowych i podnieść przepustowość.
Zabudowa nad tunelem warta czekania
– To również kwestia naszej wiarygodności: dziś nie mamy nawet decyzji lokalizacyjnej – i wiemy, że nie uzyskamy jej w tym roku. To samo dotyczy
większości linii średnicowej. Na odcinku Warszawa Stadion – Warszawa Zachodnia zaawansowanie jest jeszcze mniejsze – tłumaczył członek zarządu i dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP PLK Marcin Mochocki. Jak stwierdził, oczekiwanie na podpisanie umowy trwałoby w tej sytuacji zbyt długo. Spółka zamierza odejść od praktyki wypuszczania na rynek nieprzygotowanych przetargów, po których ogłoszeniu oczekiwanie na podpisanie kontraktu trwa nieraz ponad rok.
Decyzji tej bronił także wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Odnosząc się do zarzutu o „inwestycyjny odwrót kolei z Warszawy”, argumentował, że dokumentacja powinna uwzględniać
możliwość zabudowy nad linią (w grę wchodzi także przykrycie wykopu między ul. Żelazną i Towarową). Zdaniem PKP PLK i resortu również dla osiągnięcia tego efektu warto odsunąć inwestycję nawet o kilka lat.
SDIP na każdym peronie
Modernizacja
odcinka Warszawa Wschodnia – Warszawa Wawer ma, według zapewnień spółki, „nie być wydłużona ponad potrzebę” (trwa uzgadnianie z Trakcją harmonogramu dalszych robót). W tym roku zostanie ogłoszone postępowanie na modernizację ostatniego odcinka linii 7 w aglomeracji warszawskiej (Warszawa Wawer – Otwock), na którym w drugiej połowie 2025 r. powinny zacząć się prace budowlane (przewidziano rozbudowę do 4 torów). Dla pozostałych, niezmodernizowanych jeszcze wylotów z Warszawy trwa tworzenie dokumentacji.
Spośród drobniejszych, ale istotnych planowanych prac przedstawiciele PKP PLK wymienili korektę zjazdu z linii 1 na 3 na odcinku Warszawa Włochy – Ożarów Mazowiecki (ma ona przyspieszyć pociągi o ok. 1 minuty). Możliwa jest budowa w kolejnych latach nowych przystanków kolejowych (w tym – na obwodnicy towarowej), szczegóły wymagają jednak uzgodnienia z miastem. Na czerwiec zapowiedziano program kompleksowego wdrożenia SDIP na wszystkich stacjach i przystankach w węźle warszawskim wraz ze wskazaniem harmonogramu i źródeł finansowania (potem podobne dokumenty mają powstać także dla innych aglomeracji).
– Co do
linii KDP Warszawa – Łódź, jesteśmy w trakcie rozmów ze spółką CPK. Zapowiadane efekty nie są porywające – stwierdził Malepszak, sugerując możliwość podniesienia zakładanej prędkości maksymalnej na projektowanej linii 85.