Austriacki przewoźnik WESTbahn i czeski RegioJet, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 2019/2020, rozszerzą współpracę. To ważne wydarzenie na środkowoeuropejskim rynku kolejowym. Tym bardziej, że jak zapowiedział RegioJet, pociągi z Pragi i Wiednia od czerwca 2020 dojadą też do Budapesztu.
[aktualizacja]RegioJet 8 sierpnia zapowiedział rozpoczęcie obsługi połączenia Wiedeń – Budapeszt do czerwca 2020. Na tym odcinku jeździć będą dwie pary pociągów, która obsłużą także Pragę i Brno. RegioJet połączy więc trzy europejskie stolice. Pasażerowie będą mieli możliwość nabycia biletów w trzech klasach podstawowych: Standard, Relax i Business. Ceny biletów na mają rozpoczynać się od 19 euro. Projektowany czas przejazdu między Wiedniem a Budapesztem to 2 godziny i 42 minuty.
Po stronie węgierskiej RegioJet będzie współpracował z operatorem Continental Railway Solution, co oznacza, że to właśnie maszyniści tej firmy i jej kierownicy pociągów zadbają o bezpieczeństwo składów. Taką samą obsługę dostarczy na terytorium Austrii WESTbahn, z którym ściślejszą współpracę zapowiedziano już od grudnia 2019.
Od wielu lat RegioJet uruchamia już między Wiedniem a Budapesztem autobusy dalekobieżne w liczbie 14 par dziennie. Te także dalej jadą do Pragi, przejeżdżając również przez Bratysławę.
Współpraca na terenie AustriiOd 15 grudnia 2019 WESTbahn odpowiadał będzie za prowadzenie i obsługę pociągów na terenie Austrii , czyli na odcinku Wiedeń – Břeclav. Jedynie sprzedaż biletów i serwis barowy pozostanie w gestii pracowników RegioJet na całej trasie. Już teraz obie firmy prowadzą wspólne kasy na wiedeńskim dworcu głównym, RegioJet sprzedaje też bilety na kursy WESTbahn.
RegioJet wystawia dziennie 4 pary pociągów łączących obie stolice. Składy startują z Pragi do Wiednia o 7.20, 11.20, 15.20 i 17.20, w przeciwnym kierunku o 6.39, 10.39, 14.39 i 18.39, a pokonanie całej trasy zajmuje 4 godziny. Średnie wypełnienie składów sięga 80%. Obecnym partnerem RJ na terenie Austrii jest Graz-Köflacher Bahn (GKB), z którym umowa wygasa 14 grudnia. Według informacji austriackiego dziennika Der Standard, oferta WESTbahn była dla Czechów o wiele korzystniejsza niż propozycja GKB.
Co ciekawe, ostatnio Koleje Niemieckie (Deutsche Bahn) poinformowały o zakupie 17 piętrowych składów, które do tej pory użytkował austriacki przewoźnik Westbahn na linii z Salzburga do Wiednia. Większość z nich ma niespełna dwa lata i jest bardzo chwalona przez pasażerów.
Piszemy o tym tutaj.