Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Wesołowski: Łódź udaje, że stawia na tramwaje i kolej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-10-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Roman Czubiński, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Wesołowski: Łódź udaje, że stawia na tramwaje i kolej
Łódź jest największym tak dużym ośrodkiem miejskim obsługiwanym właściwie tylko przy pomocy samochodu. Skutkiem może być wykluczenie jej z grona liczących się ośrodków europejskich – mówi profesor Jacek Wesołowski z Politechniki Łódzkiej, specjalista w zakresie transportu miejskiego, w rozmowie z Romanem Czubińskim.

Z myślą o miejskich decydentach odpowiedzialnych za politykę transportową opracował pan przewodnik po dobrych praktykach. Jakich najważniejszych zasad powinni przestrzegać jego adresaci?

Transport nie jest najważniejszą i dominującą aktywnością, która występuje w miastach. Nie można go rozwijać kosztem innych użytkowników ulic i dzielnic. Nie należy mylić kwestii dostępności z dostępnością samochodem. Stąd, a także z powinności ochrony środowiska i klimatu, jak też równowagi energetycznej, wynika konieczność modernizacji i rozwoju transportu publicznego i „miękkiego”. Ten pierwszy zwłaszcza decyduje o tym, że możliwe są atrakcyjne śródmieścia dużych miast. To z kolei wiąże się z koniecznością powstrzymania procesu rozpraszania zabudowy, który od dwudziestu lat obserwujemy w Polsce na skalę niemającą równych w większości innych krajów europejskich. O atrakcyjności miast nie decyduje rozbudowany system dróg ekspresowych, ale raczej rozległość ich oferty funkcjonalnej, jakość przestrzeni publicznej i stan środowiska.

W swoich publikacjach podkreśla pan, że komunikacja musi być przede wszystkim dostępna, tzn. powinna przebiegać blisko zabudowy. Dlaczego w polskich miastach tak rzadko przestrzega się tej zasady?

Czas przemieszczenia się nie jest prostą funkcją prędkości jazdy, ale sumą dojść, czasów oczekiwania i samej jazdy. Planiści zbyt często o tym zapominają, co jest pewnie pozostałością ideałów miasta modernistycznego. Inny, trudniejszy problem o charakterze społecznym wiąże się z degradacją obrazu transportu publicznego spowodowaną latami zaniedbań. Pokutuje obraz rozklekotanego i niedomytego taboru, a także podyktowane doświadczeniem przekonanie, że transport publiczny jest nadmiernie hałaśliwy. Jeżeli transport publiczny będzie przez większość postrzegany jako coś podrzędnego i co najwyżej „zło konieczne”, to zdolność do akceptacji pewnych mankamentów blisko przebiegającej linii tramwaju czy kolei będzie niewielka. Potrzeba lat pracy modernizacyjnej i wytrwałości w dobrym utrzymywaniu tego, co się ma, by to ludzie docenili to, że przyjazna przestrzeń wokół transportu publicznego i krótkie dojścia rekompensują niedogodności.

Od ogółu przejdźmy do szczegółu. Jak scharakteryzowałby pan pod tym względem Łódź? Jakie są najważniejsze problemy i wyzwania w dziedzinie transportu, przed którymi stoi miasto?

W skali makro trzeba przeciwdziałać marginalizacji miasta w sieci połączeń dalekiego zasięgu. Lotnisko nie oferuje racjonalnej możliwości podróży w pożądanym kierunku, a sytuację na sieci kolejowej trudno określić inaczej niż jako katastrofalną. Sytuacja poprawiła się tylko w zakresie połączeń drogowych; można nawet mówić, że miasto stało się obiektem eksperymentu polegającego na próbie obsługi tak dużego ośrodka właściwie tylko przy pomocy samochodu (co jest europejskim ewenementem). O pozycji w świecie sfer ceniących czas i komfort nie decydują jednak autostrady, ale samoloty i kolej. Eliminacja Łodzi z tej grupy podróżujących wygląda więc na eliminację miasta z grona liczących się ośrodków rozwiniętej cywilizacji.

W skali ogólnomiejskiej pierwszoplanowym problemem jest modernizacja systemu transportowego w taki sposób, by podwyższyć jakość śródmieścia i odwrócić trend do ograniczania jego funkcji centralnych. Wiąże się to z koniecznością przywrócenia pierwszoplanowej rangi transportowi publicznemu i ograniczeniem roli ruchu kołowego przy jego obsłudze. Ulice śródmiejskie powinny stracić charakter „komunikacyjnych ścieków”, a musi stać się przestrzenią publiczną, w której będzie miejsce na różne formy aktywności, co stworzy poczucie przestrzeni przyjaznej mieszkańcom i użytkownikom śródmieścia. Modernizacja transportu publicznego powinna zaś obejmować najpierw uwolnienie go od kongestii, następnie zwiększenie częstotliwości kursowania i integrację systemu. Odzyskanie przez śródmieście Łodzi rangi centrum regionalnego, a może i ponadregionalnego, oznacza w sferze transportu bezpośrednie połączenie go w miarę szybkim transportem szynowym z głównymi ośrodkami aglomeracji i województwa.

 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Zintegrowany transport

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 14 lipca 2023

Stadler Środa : Jesteśmy ważnym ogniwem Grupy Stadler

Biznes

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Zintegrowany transport

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 14 lipca 2023

Stadler Środa : Jesteśmy ważnym ogniwem Grupy Stadler

Biznes

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5