Węgierska Agencja Rozwoju Infrastruktury przyznała konsorcjum NSV Varsó kontrakt na wykonanie studium wykonalności proponowanej linii KDP Warszawa-Budapeszt.
O zamówieniu
informuje Rail Journal. Jak czytamy, przetarg uruchomiono po
podpisaniu w październiku deklaracji ws. rozwoju KDP przez kraje grupy V4 (tydzień temu
podpisano kolejną deklarację). Studium ma kosztować 1.14 mld forintów, czyli około 15 mln złotych i zostać ukończone w 2022 roku.
Według Rail Journal, zakres obejmuje zbadanie alternatywnych tras KDP Węgry - Polska przez Bratysławę i Brno. Odcinek węgierski ma być zbadany szczegółowo, a autorzy zaproponują przebieg trasy dla wariantów 250 km/h (podstawowy), 300 km/h i 350 kmh. Studium ma również wskazać możliwości integracji linii z istniejącymi węzłami w miastach.
Według założeń, węgierski odcinek KDP ma zostać wytyczony jako nowa linia; zakładane są przewozy na poziomie 500 tys. pasażerów rocznie. Jej przedłużeniem będzie istniejąca linia Budapeszt-Belgrad, modernizowana do 160 km/h na Węgrzech i 200 km/h w Serbii.
Przypomnijmy, że koncepcja budowy kolei dużych prędkości z Warszawy na południe Polski i do krajów sąsiednich jest rozwijana od kilkunastu lat. O aktualnym stanie prac
szeroko pisze ekspert Jan Raczyński z Instytutu Kolejnictwa. Stopień zaawansowania prac w poszczególnych państwach jest różny – na Węgrzech był on dotąd najmniejszy. Prace studialne nad programem kolei dużych prędkości w Polsce zostały ukończone w 2015 r.. Czeski rząd przyjął z kolei w 2017 roku uchwałę o realizacji programu do 2035 roku.