Niezależnie od trwającej już dostawy 40 piętrowych EZT węgierskie koleje państwowe MAV-Start zdecydowały się zamówić kolejnych 50, tym razem jednopoziomowych pojazdów. Przewoźnik wymaga dostarczenia dwóch wersji, różniących się długością i pojemnością. Umowa ramowa ma obowiązywać przez 8 lat.
Przetarg na 50 (maksymalnie) elektrycznych zespołów trakcyjnych ogłoszono 11 maja. MAV chce pozyskać pojazdy jednosystemowe, mogące rozwijać na liniach zelektryfikowanych standardowym dla Węgier napięciem prądu przemiennego 25kV 50Hz prędkość 160 km/h. Pojazdy mają być niskopodłogowe. 30 składów ma mieć po 150 miejsc siedzących, a kolejnych 20 – po dwieście.
Umowa ramowa na osiem lat. Wystartuje Stadler?
Zamawiający planuje zawrzeć z wykonawcą umowę ramową, ważną przez osiem lat. Wnioski o dopuszczenie do przetargu można składać do 22 czerwca, potem – do 6 sierpnia – zostanie ogłoszona lista firm zakwalifikowanych do drugiego etapu, z którymi będą toczyć się dalsze rozmowy (co ciekawe, zastrzeżono, że korespondencja ma być prowadzona po węgiersku). Można zakładać, że w postępowaniu zdecyduje się wziąć udział
Stadler, który przed trzema laty wygrał przetarg na dostawę 40 podobnych jednostek, również w formule umowy ramowej. Pierwsze sześcioczłonowe pojazdy z rodziny Kiss kursują na trasach Budapeszt – Vác – Szob i Budapeszt – Cegléd – Szolnok, a latem i w weekendy – także w rejonie Debreczyna, Nyíregyháza i Balatonu.
Kolejne piętrowe EZT są sukcesywnie dostarczane. Pierwszy z nich
został zbudowany w lipcu 2019. Niedawno MAV-Start postanowiły skorzystać z prawa opcji,
zamawiając kolejnych 19 jednostek (łącznie ich liczba sięgnie więc maksymalnej - 40). Wartość całego zamówienia to ok. 313 mln euro. Dostawa tej serii ma zakończyć się w roku 2022.
Duże przetargi taborowe na WęgrzechNie jest to jedyny duży przetarg taborowy ogłoszony w ostatnim roku przez MAV-Start. W styczniu pisaliśmy o postępowaniu mającym wyłonić dostawcę
115 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych w kilku wariantach. Pojazdy mają być przystosowane do prowadzenia z prędkością 200 km/h pociągów międzynarodowych do Niemiec, Austrii, Słowenii, Czech i Słowacji, a być może także do Polski. Przetarg ten ma zostać rozstrzygnięty do końca bieżącego roku, a pierwsze lokomotywy przewoźnik chce otrzymać w pierwszej połowie 2022 r. O rok wcześniej mają rozpocząć kursowanie pierwsze z
70 wagonów, również przeznaczonych do komunikacji międzynarodowej. Przewoźnik zamierza też zamówić do 50 jednopoziomowych EZT z możliwością przełączenia na zasilanie z akumulatorów.
[aktualizacja] W lipcu MAV Start zdecydowało o unieważnieniu przetargu. Będzie rozpisany nowy.