Wyprodukowana przez CRRC dla Rail Cargo Hungaria lokomotywa elektryczna Bison rozpoczęła testy w Europie.
Należący do Kolei Austriackich OBB węgierski przewoźnik Rail Cargo Hungaria
wybrał chińskiego producenta CRRC Zhunzhou Locomotive na dostawcę czterech elektrowozów do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych i lokomotyw manewrowych w 2019 roku.
Umowa z Chińczykami jest bardzo atrakcyjna, zakłada m.in. pełne, czteroletnie utrzymanie pojazdów, w czasie których sprzęt będzie formalnie przez RCH leasingowany. W październiku poinformowano, że
pierwsza z lokomotyw jest już gotowa.
Zaczęły się testy
Transport do Europy odbył się w grudniu. Teraz Rail Cargo Hungaria informuje, że rozpoczęły się testy nowego taboru. Jak czytamy, sprawdzana będzie zgodność pojazdu z europejskimi i węgierskimi wymogami; testy posłużą też uzyskaniu dopuszczenia do eksploatacji dla pojazdu na europejskiej sieci kolejowej.
Testy statyczne i dynamiczne odbędą się Minden (Nadrenia Północna-Westfalia) oraz na torze testowym DB. Według planów, zakończą się w maju. Następnym krokiem będzie eksploatacja nadzorowana. Docelowo, Rail Cargo Hungaria chce użytkować Bisony na Węgrzech oraz w Chorwacji, Serbii, Rumunii, Macedonii, Grecji i Bułgarii.
Pierwsza lokomotywa z superkondensatorami
Przewoźnik w komunikacie prasowym chwali się, że będzie pierwszym w Europie operatorem "bezemisyjnych hybryd" w transporcie towarów. W rzeczywistości określenie lokomotywy jako hybrydowej jest na wyrost – Bison wyposażony jest w superkondesatory, które umożliwią ruch na końcowych odcinkach tras pozbawionych sieci trakcyjnej (last mile). Ładowanie superkondesatorów będzie możliwe zarówno na postoju, jak i podczas jazdy. Możliwy ma być także zjazd z odcinka, na którym zasilanie zanikło w wyniku awarii. Lokomotywa bez zasilania z sieci trakcyjnej przejedzie do dziesięciu kilometrów.
Technologia superkondesatorowa została zastosowana
już pięć lat temu w zbudowanym przez Zhuzhou Electric Locomotive tramwaju.