Wbrew wcześniejszym zapowiedziom PKP PLK nie zlikwiduje peronów w Piotrkowie Kujawskim i Babiaku. Obie te stacje są czynne w ruchu pasażerskim, przystają tam bowiem pociągi PKP Intercity. Na innych przystankach leżących wzdłuż linii 131 infrastruktura pasażerska ma jednak zostać zlikwidowana w związku z brakiem perspektyw na przywrócenie ruchu o charakterze regionalnym.
W zeszłym tygodniu informowaliśmy o
planach zarządcy polskiej sieci kolejowej dotyczących infrastruktury pasażerskiej wzdłuż linii nr 131, tzw. Magistrali Węglowej. PKP Polskie Linie Kolejowe chcą pozostawić perony w Zduńskiej Woli-Karsznicach i na stacji Chorzew-Siemkowice, ale też zlikwidować większość pozostałych przystanków pomiędzy Herbami Nowymi a Inowrocławiem-Rąbinkiem. Spółka argumentuje to brakiem konkretnych planów wznowienia przewozów regionalnych na całym tym odcinku.
Poprzednia informacja PKP PLK była nieprecyzyjnaNasi Czytelnicy zwracali nam uwagę, że zgodnie ze stanowiskiem PKP PLK likwidacja miałaby objąć także perony w Babiaku i Piotrkowie Kujawskim, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne. Z obu tych stacji można pojechać obecnie do Warszawy lub Bydgoszczy pociągiem TLK „Kutrzeba”, od czerwca stawać ma tam także TLK „Gombrowicz” Przemyśl Główny – Poznań Główny – Przemyśl Główny. W Babiaku od kolejnej korekty rozkładu zatrzymają się dodatkowo TLK „Warta” Poznań – Warszawa – Poznań i kilka innych kursów skierowanych „węglówką” w związku z planowanym remontem magistrali E20 pomiędzy Swarzędzem i Sochaczewem.
Jak zapewniają PKP Polskie Linie Kolejowe, perony w Piotrkowie Kujawskim i Babiaku nie zostaną jednak wbrew wcześniejszym zapowiedziom wyburzone. – Poprzednia informacja była nieprecyzyjna – przyznaje Łukasz Kwasiborski z Wydziału Prasowego spółki. – W ramach przeprowadzonych w studium wykonalności dla linii E65 na odcinku Chorzów Batory – Tczew analiz przewidujemy przebudowę stacji Babiak i Piotrków Kujawski z pozostawieniem na nich funkcji obsługi pasażerów – mówi.
Nieznany ani kształt stacji, ani rozkład jazdy pociągów – Szczegółowe rozwiązania w tym zakresie zostaną uwzględnione na etapie opracowywania dokumentacji projektowej – dodaje przedstawiciel PKP PLK. Nie wiadomo więc na razie, czy utrzymany zostanie obecny kształt obu tych stacji. W Piotrkowie istnieją obecnie trzy jednokrawędziowe perony, w Babiaku – dwa (także jednokrawiędziowe).
Postoje pociągów pasażerskich na stacjach Babiak i Piotrków Kujawski zakłada przyjęty niedawno przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa tzw. plan transportowy. Jak informowaliśmy w styczniu, bsługa odcinka „węglówki” od przecięcia z magistralą E20 do Inowrocławia przewidziana jest w wariancie pożądanym sieci połączeń pasażerskich. Nie ujęto go jednak na mapie wskazującej połączenia realizowane w wariancie podstawowym. Utrzymanie kursowania pociągów PKP Intercity na tej trasie – choćby TLK „Kutrzeba” z Warszawy Wschodniej do Bydgoszczy Głównej – nie wydaje się więc póki co pewne.