Najistotniejszą zmianą na liście projektów zaktualizowanego KPK jest znaczne zwiększenie kwoty na modernizację południowej części Magistrali Węglowej. Pierwotnie szacowany na miliard złotych projekt stał się w ten sposób największą, wartą 4,2 mld złotych inwestycją PKP PLK.
Projekt modernizacji kluczowej dla transportu towarów Magistrali Węglowej C-E 65 na południowym odcinku z Chorzowa do Zduńskiej Woli według pierwotnej wersji Krajowego Programu Kolejowego
miał pochłonąć miliard złotych. W lipcu 2017 roku jego wartość podwojono – do 2,133 mld złotych. PKP PLK, rozpisując przetargi,
udało się "zmieścić" w tej kwocie, ale zapisała w nich możliwość udzielenia zamówień podobnych, z którymi wartość przetargów
wyniosła 3,8 mld zł brutto.
Jak się okazało, oferty na zamówienia podstawowe
znacznie przekroczyły kosztorys. Wpływ na to miał nie tylko wzrost cen w przetargach. Jak zauważyła Renata Mordak, dyrektor pionu transportu w Multiconsult Polska
dokumentacja była przygotowana niewłaściwie – tak, by otrzymać kwotę zgodną z szacunkami zapisanymi w KPK. W efekcie
unieważniono już dwa z czterech postępowań.
Kosztorys "od czapy"
Minister Andrzej Adamczyk stwierdził wczoraj, że kosztorys tej modernizacji w Krajowym Programie Kolejowym został wpisany cyt. “od czapy”, dodając, że ta inwestycja jest przykładem podnoszonej przez niego na początku kadencji kwestii “pustych szuflad” z projektami. – Ogłoszone zostały przetargi bez przygotowania, bez przeprowadzonych badań hydrogeologicznych itd. Efekt jest taki, że później wpadamy w korkociąg i turbulencje zwiększających się kosztów realizacji inwestycji – podkreślił. Jak dodał, sytuacja przekroczenia ofert w przetargach nie wynika zatem jedynie z
wzrostu cen na rynku.
Podczas
niedawnej aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego po raz drugi podwojono wartość projektu dla południowej części Magistrali Węglowej. Pierwotnie szacowany na miliard złotych projekt stał się w ten sposób największą, wartą 4,2 mld złotych inwestycją PKP PLK. To jasny sygnał, że PLK zamierza zrealizować projekt w całości jeszcze w tej perspektywie unijnej.
Podpisała już zresztą umowę na dofinansowanie projektu. Warto zaznaczyć, że umowa z CUPT podaje wyższą wartość projektu – nie zapisane w KPK 4,2 mld, a 5,2 mld złotych (w tym 3 mld złotych dofinansowania). Być może będą więc jeszcze potrzebne dodatkowe pieniądze na realizację.
Dwa przetargi do rozstrzygnięcia, dwa do ogłoszenia
Jak poinformował prezes PKP PLK, w zakresie LOT-ów C i D spółka przygotowuje się do przeprowadzenia aukcji elektronicznej i ma zamiar rozstrzygnąć aktualnie prowadzone przetargi. – Przygotowujemy korektę dokumentacji na LOT-y A i B. Do końca drugiego kwartału będziemy gotowi do ogłoszenia przetargu na LOT A. Natomiast LOT B jest bardziej skomplikowany, analizujemy go i będzie to ostatni etap modernizacji tej linii na odcinku od stacji Chorzów Batory do stacji Zduńska Wola Karsznice – poinformował prezes.