Kilka awarii na krajowej sieci kolejowej, zarówno infrastruktury, jak i taboru, miało spory wpływ na kursowanie pociągów w ostatni weekend. Kilkadziesiąt składów dotarło do stacji przeznaczenia z ponad dwugodzinnym opóźnieniem.
Problemy zaczęły się już w piątek wczesnym rankiem. Jak już informowaliśmy wcześniej, w wyniku podmycia torów wykoleiła się cześć wagonów pod Rybnikiem. Pociągi, w tym składy międzynarodowe z Austrii i Czech, musiały zmienić trasę i do dziś notują spore opóźnienia. PLK zapowiada już, że mocno uszkodzone tory
uda się naprawić dopiero z końcem lipca.
Kolejne problemy miały miejsce również w piątek na Centralnej Magistrali Kolejowej. Pociąg spółki PKP Intercity uszkodził pantografy na linii, miała też miejsce usterka sieci trakcyjnej. W wyniku zdarzenia ruch pociągów został wstrzymany. Dopiero po godzinie 23 wznowiono ruch pociągów po jednym torze, wykorzystywano też trasę objazdową przez Częstochowę i Tomaszów Mazowiecki. Za dwa pociągi PKP Intercity uruchomiło zastępczą komunikację autobusową. Obecnie ruch pociągów po CMK odbywa się bez utrudnień, zgodnie z rozkładem jazdy. Przyczyny zdarzenia bada specjalna komisja.
W sobotę rano wiele pociągów odjeżdżało ze stolicy ze sporymi opóźnieniami, natomiast od godziny 17:45 do godz. 18:30, w wyniku awarii taboru SKM na przystanku Warszawa Śródmieście, część pociągów podmiejskich jadących w kierunku stacji Warszawa Wschodnia, kierowane były przez stację Warszawa Centralna. Przy ograniczonej przepustowości linii średnicowej powodowało to opóźnienia także pociągów dalekobieżnych. Jak informuje PKP PLK, w wyniku zdarzenia zmiany w kursowaniu pociągów wynosiły około 30 min.
W weekend na zmiany w kursowaniu pociągów miały także wpływ bardzo niekorzystne warunki atmosferyczne (zwłaszcza na południu Polski), co wpłynęło na zmiany w kursowaniu pociągów – np. trasie Bielsko Biała – Katowice, Bytom – Opole.
– Istotne zmiany w kursowaniu pociągów dalekobieżnych, jadących przez Warszawski Węzeł Kolejowy dotyczą pociągów relacji Wien Hbf – Gdynia Główna, Praha Hlavni Nadrazi – Warszawa Wschodnia. Zmiany spowodowane są naprawą infrastruktury kolejowej na szlaku między Czerwionką a Leszczynami (po wykolejeniu się dwóch wagonów pociągu relacji Bohumin – Warszawa Wschodnia). Pociągi PKP Intercity kierowane są trasą zmienioną przez Knurów, co wydłuża czas przejazdu tych składów – napisała Magdalena Janus z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.