Partnerzy serwisu:
Biznes

Wciąż nie wiadomo kto dostarczy 12 ezt dla Małopolski

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
19-01-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ms, Rynek-Kolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Wciąż nie wiadomo kto dostarczy 12 ezt dla Małopolski
Po złożeniu skargi do Krajowej Izby Odwoławczej przez Newag w przetargu na 12 ezt dla Małopolski, KIO zgodziło się z producentem z Nowego Sącza, że Pesa przygotowała ofertę z „rażąco niską ceną”. Pesa nie złożyła broni i odwołała się od decyzji KIO. Wygląda na to, że na rozstrzygnięcie jeszcze poczekamy.

Przypomnijmy: KIO, po przeanalizowaniu oferty Pesy, która zaoferowała Małopolsce pociągi Acatus Plus, zdecydowała, że oferta producenta została skalkulowana na zbyt niskim poziomie cenowym. Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła przy tym kwoty jakich żądał producent za dostarczenie pojazdów o podobnych parametrach w przeszłości. Wysłuchała też wyjaśnień producenta.

KIO uznało m.in., że Pesa oferowała w przeszłości w cenie dużo wyższej pojazdy zbieżne rodzajowo i technicznie z tymi zaoferowanymi obecnie (Acatus Plus), aczkolwiek uboższe w zakresie wyposażenia wymaganego przez TSI oraz bez ETCS, które powinno sporo podwyższyć kwotę dostawy. Wyjaśnienia Pesy, dotyczące obecnie przedstawionej kalkulacji ceny, nie znalazły akceptacji w oczach urzędników KIO. KIO zwróciło też uwagę Pesie, że część dokumentów przedstawionych KIO, mających tłumaczyć znacznie niższą cenowo ofertę, została przedstawiona w… języku angielskim, co jest niezgodne z obowiązującymi przepisami.

Wyjaśnienia Pesy nie przekonały KIO

– Reasumując, złożone przez przystępującego wyjaśnienia były po części natury ogólnej, po części nie pozwalały przyjąć, że warunki sprzyjające realizacji zamówienia są właściwe jedynie przystępującemu, po części nie były powiązane z konkretnymi wartościami pozycji zawartych w kalkulacji szczegółowej. Przede wszystkim jednak wyjaśnienia okazały się być w zbyt dużym zakresie pozbawione oparcia w postaci dowodów (materiały strategiczne), co nie pozwoliło uznać złożonych wyjaśnień jako kompletnych, odnoszących się do całkowitej ceny oferty przystępującego – czytamy w orzeczeniu KIO.

Pesa chciała dostarczyć pociągi Acatus Plus (12 plus 4 w opcji) za blisko 293 mln zł brutto, przy czym była to oferta niższa o 29,9% od ustalonej przez urzędników województwa małopolskiego na podstawie oświadczeń producentów dotyczących ceny rynkowej. Pesa więc zbliżyła się do progu 30%, po przekroczeniu którego mówi się o możliwej, rażąco niskie cenie.

– Kwota, jaką zaoferowała nasza spółka faktycznie różni się o 29,9% od szacunkowego budżetu zamawiającego opublikowanego z ogłoszeniem o udzielenie zamówienia publicznego. Należy jednak zwrócić uwagę, że faktyczna wartość środków, jakimi dysponuje zamawiający, została odczytana przed złożeniem ofert, wyniosła 319.125.000 zł. A to oznacza, że różnica w wartości oferty Pesy w odniesieniu do faktycznego  budżetu przeznaczonego na realizację zamówienia wynosi 8,3% – zwraca uwagę Michał Żurowski, rzecznik prasowy Pesy.

Prezes Pesy: KIO nie może decydować o budżecie na zakup taboru

Przy wyborze oferty Pesy oszczędności województwa byłyby spore i w zasadzie z miejsca pozwalałyby na zakup kolejnych 4 pociągów, które w zamawiający może dodatkowo kupić, korzystając z opcji rozszerzenia zamówienia, zapisanego w przetargu.

– W mojej opinii mamy do czynienia z absurdem, który w sprowadza się do decydowania KIO o budżecie przeznaczonym na zakup taboru. Wspiera nas zresztą małopolski urząd marszałkowski, który nie zgadza się z takim rozstrzygnięciem. KIO powinno realizować jednolitą interpretację ustawy o zamówieniach publicznych, natomiast często wydaje sprzeczne wyroki, które komplikują sytuację na rynku nie tylko nam, ale też Newagowi – powiedział prezes zarządu Pesy, Tomasz Zaboklicki.

Kto dostarczy pociągi do Małopolski?

– 7 grudnia Pesa Bydgoszcz złożyła za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych skargę do Sądu Okręgowego w Krakowie na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej. Z uwagi na złożenie skargi do sądu oraz konieczność przeprowadzenia kontroli postępowania przez prezesa UZP, Zamawiający wstrzymał się z wykonaniem wyroku KIO i oczekuje na wyznaczenie terminu rozprawy oraz na zakończenie uprzedniej kontroli –  poinformowało biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

Jeśli skarga zostanie oddalona, urząd będzie musiał uznać za najlepszą ofertę Newagu. Ten złożył ofertę na kwotę ok. 374 mln zł i podobnie jak w wypadku Pesy zawierają się w niej 12 ezt i 4 w opcji. Odejmując pociągi w opcji: obie oferty zmieszczą się w kosztorysie województwa. 


Już 16-17 marca w Warszawie kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. Jak co roku, konferencja podejmie tematykę zakupów i modernizacji taboru kolejowego w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. To już trzecia edycja największej i najbardziej prestiżowej konferencji w regionie, poświęconej wielowątkowej dyskusji na temat stanu obecnego i przyszłości branży dostawców kompletnych pojazdów szynowych, producentów komponentów i podzespołów, poddostawców, dostawców usług i urządzeń służących utrzymaniu taboru kolejowego.

Więcej informacji na temat wydarzenia - program i możliwość rejestracji

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleją do Kraków Airport. Komfort dojazdu ułatwia wybór

Infrastruktura

Świętokrzyski Acatus Plus wreszcie gotowy [zdjęcia]

Tabor i technika

Małopolska z Acatusami. Cena nie za niska?

Tabor i technika

Małopolska z Acatusami. Cena nie za niska?

wu, Rynek Kolejowy 08 października 2015

Acatus dla świętokrzyskiego

Tabor i technika

Acatus dla świętokrzyskiego

wu, Rynek Kolejowy 03 sierpnia 2015

Zobacz również:

Koleją do Kraków Airport. Komfort dojazdu ułatwia wybór

Infrastruktura

Świętokrzyski Acatus Plus wreszcie gotowy [zdjęcia]

Tabor i technika

Małopolska z Acatusami. Cena nie za niska?

Tabor i technika

Małopolska z Acatusami. Cena nie za niska?

wu, Rynek Kolejowy 08 października 2015

Acatus dla świętokrzyskiego

Tabor i technika

Acatus dla świętokrzyskiego

wu, Rynek Kolejowy 03 sierpnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5