Minister infrastruktury znowelizował rozporządzenie w sprawie świadectwa maszynisty. Dzięki temu pracodawca może wydać dokument osobom, które nie zdążyły do 29 października 2018 r. uzyskać świadectwa maszynisty. Nie będzie konieczne przechodzenie szkolenia, takiego jak dla kandydatów na maszynistów.
30 października 2018 r.
straciły ważność dotychczas obowiązujące prawa kierowania pojazdem kolejowym. Maszyniści mogli w okresie przejściowym wymienić je na nowe uprawnienia: licencję maszynisty wydawaną przez prezesa UTK oraz świadectwo maszynisty wydawane przez pracodawcę (przewoźnika kolejowego lub zarządcę infrastruktury). Po zakończeniu tego okresu uzyskanie świadectwa maszynisty wiązało się z koniecznością odbycia długiego szkolenia i zdania egzaminu na takich samych zasadach, jak kandydaci dopiero wchodzący do zawodu.
Nie wszyscy jednak zdążyli przed zmianą przepisów. Do Urzędu Transportu Kolejowego docierało wiele sygnałów od firm i samych maszynistów w tej sprawie. W związku z tym przygotowane zostało rozporządzenie zmieniające przepisy, które weszło w życie 26 marca 2019 r. – Cieszę się, że udało się wprowadzić zmiany w przepisach korzystne dla maszynistów i rynku kolejowego. Pozwolą one na szybki powrót do pracy maszynistów posiadających wiedzę i umiejętności. Często z przyczyn losowych nie zdążyli oni uzyskać w kompletu nowych dokumentów pozwalających na prowadzenie pociągu – informuje Ignacy Góra, prezes UTK.
Jak informuje UTK osoby, które przed 30 października 2018 r. były zatrudnione na stanowiskach: maszynisty pojazdów trakcyjnych, kierowcy drezyny, wózka motorowego lub maszynisty wieloczynnościowych i ciężkich maszyn do kolejowych robót budowlanych i kolejowej sieci trakcyjnej będą mogły otrzymać świadectwo po pozytywnym wyniku sprawdzianu wiedzy i umiejętności. Sprawdzian przeprowadza ośrodek szkolenia i egzaminowania maszynistów i kandydatów na maszynistów na zasadach zawartych w § 12-15 rozporządzenia w sprawie świadectwa.