Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Ważne rozporządzenie wreszcie opublikowane. Skorzysta tylko PKP Intercity

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
17-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
17-11-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Ważne rozporządzenie wreszcie opublikowane. Skorzysta tylko PKP Intercity
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
Niemal miesiąc trwała publikacja w Dzienniku Ustaw rozporządzenia, umożliwiającego jazdę z prędkością 160 km/h z jednym maszynistą nawet bez systemu ETCS. Skorzysta na tym na razie wyłącznie PKP Intercity.

Jak już pisaliśmy, próby zmiany rozporządzenia, które podnosi prędkość maksymalną pociągów niewyposażonych w system ERTMS/ETCS ze 130 do 160 km/h trwały latami. Dotąd możliwe to było tylko, gdy w kabinie siedziało dwóch maszynistów – mimo braku naukowych dowodów na to, że podnosi to bezpieczeństwo. 

W końcu dnia 20 października 2023 Minister infrastruktury podpisał stosowne rozporządzenie; zostało ono jednak opublikowane w dzienniku ustaw dopiero 14 listopada. Wchodzi ono w życie w ciągu 14 dni, a więc 28 listopada. 

PKP Intercity podniesie, czy obniży prędkość?


Brak postępów nad pracami przez dwa lata oznacza jednak, że bardzo trudno będzie wykorzystać efekty jeszcze w tym roku – założenia do nowego rozkładu jazdy są bowiem przyjmowane na początku roku. – PKP Intercity przygotowuje nowe instrukcje wdrażające zapisy rozporządzenia, umożliwiającego prowadzenie pociągów z prędkością powyżej 130 km/h bez drugiego maszynisty. Przewoźnik będzie starał się wprowadzić je do stosowania w najszybszym z możliwych terminów. To wszystko, co przekazało nam biuro prasowe tego przewoźnika.

Członek zarządu przewoźnika Tomasz Gontarz dodał na twitterze, że zmiana poprawi punktualność PKP Intercity nawet o 5 procent. Zapowiedział również złożenie do PKP PLK wniosku o podniesienie prędkości konkretnych pociągów – nie otrzymaliśmy jednak informacji ani od przewoźnika, ani od zarządcy infrastruktury na temat harmonogramu zmian ani wykazu pociągów. Według naszych informacji, w tym samym czasie PKP Intercity przesłało do PKP PLK wykaz pociągów, w których trzeba... obniżyć prędkość ze względu na braki taborowe.

Przewoźnicy regionalni raczej nie skorzystają

Z efektów rozporządzenia na razie nie będą korzystać przewoźnicy regionalni. Część z nich, jak Koleje Dolnośląskie już teraz wykorzystuje jazdę z jednym maszynistą, dzięki posiadaniu taboru wyposażonego w system ERTCS/ETCS – przynajmniej przy jeździe na liniach, które są wyposażone w warstwę przytorową tego systemu (Wrocław - Legnica).

Inni, jak Koleje Mazowieckie czy Wielkopolskie, będą analizować możliwość zmian. – Rozważamy podniesienie prędkości dla pociągów przyspieszonych (tych, które jeszcze nie kursują z V=160km/h), które są obsługiwane nowoczesnymi pojazdami, czyli przystosowanymi do jazdy z V=160km/h – mówi Donata Nowakowska, rzeczniczka Kolei Mazowieckich. Jak zwraca uwagę Marcel Klinowski, członek zarządu Polregio, takie prędkości mają zastosowanie wyłącznie w połączeniach przyspieszonych; zamawiane na ogół przez marszałków województw pociągi osobowe zatrzymują się zbyt często, by móc się rozpędzić do prędkości 160 km/h na wystarczająco długi czas. Dlatego zmiana, przynajmniej do czasu wprowadzenia większej liczby pociągów regionalnych typu Sprinter, poprawi głównie sytuację PKP Intercity.
  
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5