W planie budowy II linii warszawskiego metra dokonano zmian, mających na celu ułatwić życie mieszkańcom. Żeby jeszcze bardziej nie paraliżować ruchu na Pradze, tarcze nie zaczną drążyć tuneli przy Dworcu Wileńskim - informuje "Gazeta Wyborcza".
Pierwotny plan budowy centralnego odcinka drugiej linii metra przewidywał, że włosko-turecko-polskie konsorcjum jak najszybciej zacznie drążyć tunele na Pradze, bo zgodnie z wymogami ratusza tuż przed Euro 2012 nie powinno już tam być uciążliwych wykopów. Prace przy drążeniu tuneli miały ruszyć z Dworca Wileńskiego i przesuwać się w stronę lewobrzeżnej Warszawy. Natomiast jedna z tarcz miała rozpocząć prace przy jednym z tuneli przy planowanej stacji Rondo Daszyńskiego.
Wykonawca dokonał jednak zmian w scenariuszu robót. - Zdecydowaliśmy nieco ulżyć mieszkańcom Pragi. Okolice pl. Wileńskiego są dość gęsto zabudowane. Tarcze muszą pracować non stop. W związku z tym cały czas trzeba wywozić urobek i przywozić gotowe elementy obudowy tunelu. Nie chcemy, by dziesiątki ciężarówek powodowały dodatkowy hałas i utrudnienia - powiedział Janusz Romanowski z firmy Astaldi.
Zmiany będą wyglądały następująco. Jedna tarcza zacznie drążyć tunel obok planowanej stacji Powiśle w kierunku Dworca Wileńskiego. Kiedy tam dotrze, zostanie z powrotem przetransportowana na Powiśle, by wydrążyć drugi, równoległy tunel na Pragę. Zdaniem Jerzego Lejka, prezesa Metra Warszawskiego, w rejonie planowanej stacji Powiśle jest także więcej miejsca, by zorganizować zaplecze budowy tuneli - czytamy w "GW".
Natomiast na Woli obok ronda Daszyńskiego powstanie ogromne zaplecze budowy tuneli przecinających Śródmieście. Dwie tarcze wyruszą równocześnie spod ul. Prostej i wydrążą tunele aż do Powiśla. - Zarówno na przy rondzie Daszyńskiego, jak i przy stacji Powiśle jest blisko do głównych trasach. Dzięki temu ciężarówki będą miały dość łatwy dostęp na plac budowy - mówi Janusz Romanowski.
Zdaniem władz Metra i przedstawicieli wykonawcy, nowy scenariusz nie zmieni głównych założeń harmonogramu. Plan zaakceptowało już Narodowe Centrum Sportu, które nadzoruje budowę Stadionu Narodowego. Wykonawca zapowiedział także, że w drugiej połowie kwietnia przed Pałacem Kultury od strony Świętokrzyskiej stanie pawilon, w którym warszawiacy będą mogli się dowiedzieć wszystkiego o budowie drugiej linii metra.
Więcej