Lokomotywa może na siebie zarabiać nawet, jeśli nie jest dopuszczona do ruchu w Polsce. Z tego założenia wyszedł SKPL, który udostępnił sprowadzone z Danii sześcioosiowe lokomotywy do prób obciążeniowych. Sam obiekt - imponujący wiadukt dwutorowy M.01 - jest coraz bliżej oddania.
Jak
informowaliśmy w grudniu, w ramach kontraktu dot. przebudowy stacji Warszawa Zachodnia, Budimex zrealizował unikatowy w Polsce wiadukt kolejowy. Obiekt M.01 powstał jako pojedyncza konstrukcja nośna pod dwa tory kolejowe wraz z rozjazdem i został zamontowany w technologii nasuwania podłużnego. Więcej na ten temat
piszemy tutaj.
Już od korekty marcowej korekty rozkładu jazdy, która wejdzie w życie w niedzielę,
ruszą dwie nowe linie SKM. Będzie to możliwe dzięki temu, że po wiadukcie
przebiega linia nr 8 w kierunku Piaseczna, a na dole krzyżować się będą trzy linie – nr 1, 3 i 447.
Próby obciążeniowe...
Aby wiadukt M.01 mógł zostać oddany do ruchu, oczywiście musiał przejść próby obciążeniowe. Badania zostały przeprowadzone 15 i 16 lutego przez jednostkę projektową CADmost oraz Politechnikę Śląską Na miejscu nie zabrakło przedstawicieli Budimexu oraz producenta rozjazdu - KZN Bieżanów.
Jak informuje "Rynek Kolejowy" firma Budimex, do wykonania obciążeń próbnych statycznych wykorzystano łącznie 6 lokomotyw (2 lokomotywy spalinowe typu S200 o masie służbowej 117 t oraz 4 lokomotywy balastowe typu ME o masie własnej 115 ton). W czasie próbnego obciążenia konstrukcja poddawana jest ciągłej obserwacji w celu stwierdzenia, czy nie powstały w niej deformacje oraz inne widoczne uszkodzenia. Zrealizowane zostały cztery schematy obciążenia przęsłowego. Podczas badań mierzone były wartości ugięć przęsła oraz wykonywano pomiary osiadania podpór precyzyjnymi czujnikami.
Do badań dynamicznych wykorzystano z kolei dwie lokomotywy spalinowe typu S200 o masie służbowej 117 ton w dwóch etapach - najpierw zrealizowano przejazdy próbne z prędkościami od 10 km/h do 40 km/h i do 50 km/h. Drugi etap zrealizowano w nocą 15/16.02.2023 r. z uwagi na konieczność zamknięcia wszystkich torów na trasie od Stacji Okęcie do stacji Warszawa Główna. W tym etapie zrealizowano przejazdy próbne z prędkościami 60 km/h, 70 km/h i 80 km/h. Dodatkowo podczas badań statycznych i dynamicznych wykonano pomiary przemieszczeń pionowych iglicy względem opornicy rozjazdu kolejowego - podaje nam Budimex.
...i nietypowy gość
Ciekawostką było wykorzystanie w próbach lokomotyw sześcioosiowych ME. Te spalinowozy nie są dopuszczone do prowadzenia pociągów na polskich torach -
prywatny przewoźnik SKPL dopiero niedawno sprowadził je do Polski i ma zamiar homologować je do końca tego roku. Mogą one jednak poruszać się po sieci jako przesyłka (w ten sposób dotarły do kraju). Ponieważ rynek cierpi na niedostatek lokomotyw, nie dziwi wykorzystanie nieczynnych jednostek do prób obciążeniowych. Inne pojazdy, zdolne do prowadzenia pociągów, najlepiej zarabiają po prostu "w trasie".
Obecnie prace na przebudowie stacji Warszawa Zachodnia prowadzone
są na maksymalnej długości aż 3,5 kilometra.