Nowelizacja Krajowego Programu Kolejowego obcięła środki przeznaczone na projekt z 1 mld zł do 345 mln złotych – czyli realizowanych już projektów powiązanych i prac przygotowawczych. PKP PLK może w ciągu dwóch miesięcy ogłosić przetarg na modernizację stacji Warszawa Zachodnia, ale w tym celu potrzebna jest kolejna nowelizacja programu.
Jeszcze w 2017 roku PKP PLK
analizowała wariant jednoczesnej modernizacji zarówno dalekobieżnej, jak i podmiejskiej części linii średnicowej po to, by zdążyć wydać środki unijne przeznaczone dla PLK do końca 2023 roku. Potem plany rewidowano – zastanawiano się m.in. nad modernizacją najpierw linii dalekobieżnej. W zeszłym roku ogłoszono, że
zmodernizowana zostanie jedynie stacja Warszawa Zachodnia – zaznaczając, że zaplanowany w Krajowym Programie Kolejowym miliard złotych na cały projekt i tak nie pozwoliłby na sfinansowanie reszty gigantycznej inwestycji.
W KPK pozostały tylko prace powiązane i przygotowawcze
Sytuacja zmieniła się wraz z niedawną
nowelizacją Krajowego Programu Kolejowego. Podniesiono ogólną wartość programu do niemal 70 mld złotych, ale nie to wystarczyło, by w pełni sfinansować zagrożone utratą dofinansowania z CEF projekty
modernizacji linii do portów oraz
magistrali węglowej. Brakujące pieniądze przesunięto z innych projektów, a najbardziej straciła warszawska linia średnicowa. Z zaplanowanego miliarda pozostało 345 805 000 złotych.
Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel podkreślał na środowym śniadaniu prasowym, że Krajowy Program Kolejowy jest dokumentem stale aktualizowanym. Rzecznik PLK Mirosław Siemieniec zapewnia, że spółka “wypracowuje możliwość sfinansowania jak największego zakresu prac w ramach bieżącej perspektywy”. Jak poinformował, w ramach projektu zawarte są już umowy na: wykonanie dokumentacji projektowej oraz prowadzenie nadzoru autorskiego dla realizacji przebudowy linii średnicowej; wykonanie dokumentacji projektowej, przetargowej oraz prowadzenie nadzoru autorskiego nad opracowaną dokumentacją, dla realizacji robót budowlanych związanych z przebudową stacji Warszawa Zachodnia; wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych związanych z budową stacji Warszawa Główna oraz dostosowanie infrastruktury pasażerskiej na stacji Warszawa Gdańska do obsługi zwiększonej liczby pasażerów. To oznacza, że nie ma już środków na prace na stacji Warszawa Zachodnia.
Informacje o projekcie jeszcze w tym miesiącu
Prezes Merchel podkreśla, że w ciągu dwóch miesięcy PKP PLK będzie gotowa na ogłoszenie przetargu na realizację modernizacji Warszawy Zachodniej. Jak powiedział na spotkaniu z dziennikarzami, wymaga to jednak kolejnej nowelizacji KPK w celu zapewniania finansowania. PLK zwróci się do Ministerstwa Infrastruktury w tej sprawie.
Obecni na spotkaniu ministrowie nie złożyli jednoznacznej deklaracji, że środki na stację Warszawa Zachodnia zostaną zapisane w KPK, ale wiceminister Andrzej Bittel zapowiedział przedstawienie informacji na temat modernizacji linii jeszcze w tym miesiącu, co daje nadzieję, że pieniądze zostaną zapewnione. To szczególnie istotne w kontekście
planowanej przez Tramwaje Warszawskie budowy tunelu pod stacją – obie inwestycje muszą być zgrane w czasie.