Remont warszawskiego Dworca Wschodniego dobiega końca. Pasażerowie, którzy mieli okazję korzystać z dworca przed remontem, nie poznają go po otwarciu, które nastąpi już pod koniec maja. Dziś przekazano lokale pierwszym najemcom, a w przyszłym tygodniu montowane będą kasy biletowe.
- Dworzec Warszawa Wschodnia to dworzec w zupełnie innym standardzie, tak naprawdę zbudowany na nowo - ze szkła metalu i szlachetnego kamienia, z bardzo ciekawie i logicznie zaprojektowanymi przestrzeniami w nieco industrialnym stylu, z częścią dzienną i nocną, z wydzieloną przestrzenią związaną z podróżą i z częścią stricte komercyjną – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” rzecznik grupy PKP SA Łukasz Kurpiewski.
Przebudowę dworca prowadzi firma Strabag. Kierownik przebudowy dworca zaznaczył, że obiekt zyskał dodatkową przestrzeń dla pasażerów. A efekt taki osiągnięto m. in. dzięki cofnięciu kas i powiększeniu holu głównego. - Dawniej kasy były w linii słupów. W tej chwili projektant cofnął kasy w głąb, dzięki czemu uzyskaliśmy większą przestrzeń dla pasażerów. Jest więcej powierzchni o około 3000 m, są też specjalne poczekalnie. Hala kasowa jest podzielona na dwie części – dzienną i całodobową. Całodobowa będzie otwarta zawsze, natomiast część dzienna będzie otwierana tylko w określonych godzinach – wyjaśnia przedstawiciel wykonawcy.
Bardzo ciekawie prezentuje się nie tylko część do obsługi podróżnych, lecz także część komercyjna. - W części komercyjnej będą apteki, kioski z gazetami, czy miejsca, w których będzie można coś zjeść – tłumaczy Kurpiewski. - Dworzec zachowuje styl z czasów jego powstania, ale jest to styl nowoczesny, z wszelkimi udogodnieniami. Tonie będzie już ten sam dworzec. Narzucamy bardzo ścisłe standardy co do funkcjonowania tego dworca. Nie będzie tutaj bałaganu reklamowego, ale będą nośniki reklamowe, które nie będą przeszkadzały pasażerom. To będzie dworzec funkcjonujący, dodatkowo w bardzo dobrym stylu – zaznacza rzecznik PKP SA.
Łukasz Kurpiewski zaznaczył, że trwają jeszcze odbiory techniczne oraz prowadzone są ostatnie poprawki. W maju montowany będzie system oznaczeń i system informacji dla pasażerów. A Dziś pierwsze pomieszczenia przejmują pierwsi najemcy. W przyszłym tygodniu rozpoczną się przenosiny kas biletowych i punktów informacyjnych. - Pod koniec maja będziemy gotowi na przyjęcie pasażerów – dodał Łukasz Kurpiewski.
Przebudowa dalekobieżnej hali stacji Warszawa Wschodnia jest jedną z kluczowych inwestycji prowadzonych w związku z Euro 2012. W połowie minionego roku przekazano wyremontowany dworzec Warszawa Wschodnia znajdujący się od strony ul. Lubelskiej.
Trwa także remont peronów. Do tej pory zmodernizowano perony: 2, 3 i 4, a remontowany jest peron 5. Na Euro kolejarze nie wyremontują peronu 1 oraz dwóch peronów obsługujących pociągi podmiejskie (6 i 7). Zostaną one tylko „odświeżone”.
Ruszył także remont tuneli znajdujących się między halą dalekobieżną a podmiejską stacji Warszawa Wschodnia. Obecnie remontowany jest tunel łączący obie hale. Remont ma polegać jednak tylko na drobnych pracach estetyzujących.
Aby zobaczyć fotogalerię prezentującą dworzec Warszawa Wschodnia w nowej odsłonie, klinkij tutaj.