Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Warszawa Ursus Północny do modernizacji. Primost Południe blisko kontraktu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
28-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-04-2025
INFRASTRUKTURA
Warszawa Ursus Północny do modernizacji. Primost Południe blisko kontraktu
fot. rail fox (Wikimedia Commons) / lic. CC0
PKP Polskie Linie Kolejowe uznały ofertę złożoną przez spółkę Primost Południe za najbardziej korzystną w przetargu na modernizację przystanku osobowego Warszawa Ursus Północny, który od lat – mówiąc eufemistycznie – nie przedstawia pięknego widoku. Zadanie powinno zostać zrealizowane w ciągu 11 miesięcy, począwszy od daty zawarcia umowy.

Przystanek osobowy Warszawa Ursus Północny znajduje się na linii kolejowej nr 3 w Warszawie (w ruchu aglomeracyjnym w stolicy określanej mianem linii sochaczewskiej) na pograniczu dzielnic Ursus i Włochy, w rejonie ulicy Szamoty. Został wybudowany w 1971 roku według projektu Arseniusza Romanowicza, autora projektów dużej części infrastruktury dworcowej w Warszawie. Jego stan techniczny od wielu lat pozostawia bardzo dużo do życzenia. Nie będzie przesady w stwierdzeniu, że jest on najbardziej zaniedbany w całej stolicy. Co ciekawe, mocno skorodowana konstrukcja obydwu peronów jednokrawędziowych, która stwarza coraz większe ryzyko zawalenia, a tym samym trwałego wyłączenia z eksploatacji, opiera się na palach.

Także nawierzchnia peronów nie przedstawia pięknego widoku – widać wiszące druty z ukruszonego betonu, zaś liczne ubytki przykryte są stalowymi blachami. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły jednak w końcu przetarg na kompleksową modernizację obiektu. Miało to miejsce w ubiegłym roku w listopadzie. W lutym narodowy zarządca infrastruktury kolejowej otworzył oferty w przetargu. Zainteresowanie realizacją zadania okazało się nad wyraz duże – chęć wykonania prac zgłosiło aż 9 podmiotów. W późniejszym czasie 3 oferty zostały jednak odrzucone. Ostatecznie PKP PLK wybrały ofertę złożoną przez spółkę Primost Południe. Jej wartość brutto opiewa na kwotę niespełna 14 mln zł.

To znacznie mniej niż budżet zamawiającego, który został określony na ponad 20 mln zł w ujęciu brutto. Co istotne, w ramach modernizacji p.o. Warszawa Ursus Północny zaplanowano oparcie nawierzchni peronów o standardowe ścianki typu L, które zastąpią dotychczasową konstrukcję palową. W ramach inwestycji zaplanowano także budowę nowych dojść i pochylni od ulicy Posagu 7 Panien. Do dyspozycji pasażerów będą także nowe wiaty, czy ławki. Wykonawca zrealizuje również nowe oznakowanie. Całe przedsięwzięcie powinno zostać zrealizowane w ciągu 11 miesięcy, począwszy od daty zawarcia umowy. Warto dodać, że PKP PLK przewidują możliwość współfinansowania inwestycji ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Co ciekawe, w przeszłości na jednym z dojść do peronów w wysokości na poziomie 1,5 metra od powierzchni ziemi powstała dziura wielkości małego dziecka, o której zresztą informowała publiczne m.in. wicemarszałek Senatu Magdalena Biejat, aktualnie kandydatka Nowej Lewicy na urząd prezydenta RP. Stwarzało to bezpośrednie zagrożenie utraty zdrowia, a nawet życia, w przypadku wpadnięcia w ową dziurę, choć PKP PLK przekonywały, że “obiekt jest szczegółowo sprawdzany w czasie okresowych przeglądów, wynikających z prawa budowlanego”. Mając na względzie fakt, iż w bliskim sąsiedztwie p.o. Warszawa Ursus Północny znajduje się coraz więcej osiedli mieszkaniowych, można odnieść wrażenie, że jego modernizacja jest spóźniona przynajmniej kilka lat.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowe nazwy stacji i przystanków w nowym rozkładzie jazdy

Infrastruktura

Siedem przystanków kolejowych w Lublinie. Czy dobrze pełnią swoją rolę?

Zintegrowany transport

Gdańsk: W dzielnicy Osowa będzie nowy przystanek kolejowy?

Infrastruktura

PKP PLK: Trzy nowe przystanki kolejowe w Łodzi

Infrastruktura

Łódź: Cztery nowe przystanki kolejowe w ciągu 8 lat

Infrastruktura

Łódź: Cztery nowe przystanki kolejowe w ciągu 8 lat

Roman Czubiński 28 października 2014

Zobacz również:

Nowe nazwy stacji i przystanków w nowym rozkładzie jazdy

Infrastruktura

Siedem przystanków kolejowych w Lublinie. Czy dobrze pełnią swoją rolę?

Zintegrowany transport

Gdańsk: W dzielnicy Osowa będzie nowy przystanek kolejowy?

Infrastruktura

PKP PLK: Trzy nowe przystanki kolejowe w Łodzi

Infrastruktura

Łódź: Cztery nowe przystanki kolejowe w ciągu 8 lat

Infrastruktura

Łódź: Cztery nowe przystanki kolejowe w ciągu 8 lat

Roman Czubiński 28 października 2014

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5