Kolejna warszawska stacja, po Ochocie i Powiślu, przejdzie metamorfozę. Polskie Koleje Państwowe rozpoczęły rozmowy z inwestorami, którzy chcą przebudować Dworzec Wschodni. Istniejący budynek zostanie zburzony, a na jego miejscu powstanie nowy dworzec.
- To niejedyna zmiana, jaka czeka teren między ulicami Kijowską i Lubelską. Zbudujemy tam również dużą część handlowo - usługową oraz hotele - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP. - Do 30 kwietnia powinien się zakończyć pierwszy etap wyboru inwestora. Do końca roku powinniśmy poznać wykonawcę - zapowiada. Budowa ma się rozpocząć na przełomie lat 2009 i 2010.
Do rokowań zgłosiły się firma Riofsa i konsorcja: Praga Centrum - Mayfield Polska i Hochtief Development oraz API Europe i Neot Chen Merkaz Hadera. Żadna ze stron nie chce ujawniać szczegółów kontraktu. Prawdopodobnie inwestor w zamian za prace przy dworcu dostanie prawo do wykorzystania terenów w jego okolicy.
Według wstępnych planów większość budynków ma mieć do 30 metrów wysokości. Wyższa - na ponad 50 metrów - ma być galeria handlowa przy ul. Kijowskiej. Powstanie również kilka parkingów podziemnych.
Odrapany budynek stacji, cuchnące perony i wszechobecny brud - tak dziś wygląda Dworzec Wschodni. PKP od dawna planowało jego modernizację, jednak dopiero Euro 2012 zmobilizowało kolejarzy do działania.
Ze względu na bliskie sąsiedztwo planowanego Stadionu Narodowego miasto planuje ulokowanie w pobliżu dworca stacji metra oraz budowę nowych dróg. - Najważniejszą z nich jest ul. Nowokijowska, która będzie przebiegać w bezpośrednim sąsiedztwie stacji. Również metro i budowa w przyszłości al. Tysiąclecia, która ma biec pod torami kolejowymi, powinny poprawić komunikację - mówi Jan Jakiel ze Stowarzyszenia Integracji Społecznej Komunikacji.
- Jednak żadna z tras najprawdopodobniej nie powstanie przed 2016 rokiem, więc jeszcze dług po wybudowaniu nowego dworca dojazd do niego będzie pozostawiał wiele do życzenia - zastrzega Jakiel.
W połowie tego roku powinniśmy poznać wykonawce modernizacji Dworca Zachodniego. Również tam PKP chce zbudować galerie handlowe i połączyć je ze stacją.
Dopiero po zbudowaniu obu obiektów zacznie się przebudowa Dworca Centralnego. Na razie PKP dopiero zastanawia się, jakie prace chce przeprowadzić na głównym dworcu stolicy.
Ten projekt jest zbyt ważny, by miasto było tylko konsultantem
Czy można się już cieszyć na nadchodzące zmiany na Dworcu Wschodnim?
Jakub Majewski, prezes Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei: Bardzo dobrze, że PKP wreszcie podejmuje konkretne działania przy tym projekcie Mam nadzieję, że nie powtórzy się sytuacja z Katowic, gdzie pomimo iż wybrano inwestorów, dworzec nie został przebudowany.
Jak ocenia Pan pomysł PKP na zagospodarowanie tego terenu?
Połączenie dworca z centrum handlowo-usługowym i wydzielenie części hotelowej wydaje się dobrą ideą. Zabudowanie tego terenu od podstaw pozwoli uniknąć sytuacji znanej choćby z Dworca Centralnego i Złotych Tarasów. Przejście z centrum handlowego na dworzec przypomina wycieczkę do innego świata.
Jednak czy nie ograniczy to funkcjonalności dworca?
Faktycznie, trzeba zagwarantować dobry standard obsługi podróżnych. Nie może być tak jak w przypadku Warszawy Wileńskiej, gdzie część kolejowa została potraktowana po macoszemu i znów mamy kontrast z jednej strony nowoczesne centrum handlowe, a dalej perony z gołego betonu.
W tym miejscu przetną się ważne trasy komunikacyjne.
Dlatego miasto powinno mieć większy udział w tworzeniu projektu zagospodarowania tego terenu. Teraz ogranicza się to tylko do konsultacji. To właśnie miasto powinno zając sie projektem, aby skoordynować inwestycje drogowe, budowę metra czy linii tramwajowych.