W związku z zamknięciem stacji Metro Świętokrzyska, Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji (SISKOM) skierowało do stołecznego inżyniera ruchu Janusza Gałasa pismo, w którym domaga się udrożnienia linii tramwajowych w ciągu Andersa – Marszałkowska oraz w ciągu al. Jana Pawła II.
Warszawska sieć tramwajowa poddawana jest poważnemu testowi „wydolnościowemu”. W związku z zamknięciem stacji Metro Świętokrzyska, pasażerowie poruszający się w ciągu północ - południe przesiedli się do tramwajów. A te stoją w korkach, ponieważ czas przewidziany na przejazd przez skrzyżowania jest zbyt krótki. To powoduje zakorkowanie torów, tłumy na przystankach i ścisk w tramwajach. Problem mają nie tylko pasażerowie jeżdżący w ciągu Andersa – Marszałkowska oraz w ciągu al. Jana Pawła II, lecz także w innych rejonach Warszawy, ponieważ w wyniku skierowania dodatkowych tramwajów na dwa główne ciągi w centrum, ubyło pojazdów na innych liniach. Więcej tramwajów w centrum pokazuje jednak słabą przepustowość warszawskiego systemu tramwajowego, który nie jest przystosowany do takiego natężenia ruchu.
Stowarzyszenie SISKOM złożyło w tej sprawie pismo do warszawskiego inżyniera ruchu. W liście domaga się poprawy sytuacji na warszawskich skrzyżowaniach.
Prezentujemy pełną treść listu:
Stowarzyszenie SISKOM, prowadzące kampanię Priorytety dla tramwajów, zwraca się z wnioskiem o dokonanie pilnej interwencji, mającej na celu udrożnienie ruchu tramwajowego na trasach przebiegających w osi „północ-południe”: ciągu Andersa – Marszałkowska oraz ciągu al. Jana Pawła II.
Z uzyskiwanych od internautów informacji, potwierdzonych własnymi obserwacjami, wynika, że sygnalizacje świetlne nie są w stanie zapewnić wystarczającej przepustowości, co powoduje powstawanie zatorów tramwajowych na niżej wymienionych skrzyżowaniach:
-
rondo Dmowskiego,
-
Marszałkowska/Królewska,
-
Plac Wilsona,
-
rondo Zgrupowania AK Radosław,
oraz wyraźne zakłócenia w płynności ruchu na pozostałych skrzyżowaniach. Prosimy o dokonanie doraźnej interwencji, która ograniczy perturbacje ruchowe i poprawi funkcjonowanie komunikacji tramwajowej. W okresie ograniczeń w kursowaniu metra tramwaje stanowią bowiem najważniejszy środek transportu.
Jednocześnie w trybie art. 10 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej prosimy o udzielenie następujących informacji:
-
czy inwestor budowy metra był zobowiązany do dostosowania organizacji ruchu (w tym programów sygnalizacji) do planów komunikacji zastępczej ZTM i prognozowanych natężeń ruchu tramwajowego,
-
czy ZTM opiniował projekty sygnalizacji świetlnej pod kątem zapewnienia przepustowości dla tramwajów oraz nadania im priorytetu.