Siedziba centrali PKP Polskich Linii Kolejowych przejdzie renowację. Zarządca infrastruktury ogłosił właśnie przetarg na remont elewacji dawnego budynku Dyrekcji Kolei Państwowych.
Budynek, którego elewacja zostanie odświeżona, ma powierzchnię całkowitą blisko 18 tys. m2 i kubaturę ponad 87 tys. m3. Powierzchnia elewacji to około 15080 m2. Remont zakłada renowację elewacji, renowację cokołów, schodów i portali granitowych, częściową wymianę obróbek blacharskich, wymianę podokienników i naprawę rur spustowych.
Ekspertyza stanu technicznego elewacji budynku zakwalifikowanego do remontu określa go jako średni. W elewacji są licznie drobne spękania oraz miejscowe uszkodzenia i niefachowo wykonane uzupełnienia. Wszystkie elewacje są mocno zabrudzone. Cokół kamienny na niemal całej długości oraz portale są w stanie złym. Występują także miejscowe nieszczelności w obróbkach blacharskich, powodujące zawilgocenia i uszkodzenia gzymsów.
Jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty jest cena. Oferty w przetargu można składać do 8 października w siedzibie PKP PLK (ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa). Wykonawca będzie miał 22 tygodnie na realizację zamówienia.
Budynek Dyrekcji Kolei Państwowych powstał w latach 1928-1931 według projektu Mariana Lalewicza. Projekt nawiązuje formą do kamienicy PKP (Targowa 15) projektu Henryka Gaya z 1925 roku. Miał także stanowić kompozycyjne ujęcie projektowanego budynku Dworca Wileńskiego, który jednak nie powstał. Remont zakłada przywrócenie budynkowi kolorystyki z pierwszych lat jego istnienia. Budynek jest wpisany do rejestru zabytków.