Jak dowiedział się Rynek Kolejowy, PKP PLK wyjdzie naprzeciw pasażerom i zmieni projekt przystanku Warszawa Radość. Pierwotna koncepcja przewidywała aż trzykrotne pokonywanie schodów w drodze na przystanki autobusowe.
Chodzi o kolejny etap prac
na linii nr 7 – tym razem na odcinku Warszawa Wschodnia – Otwock, gdzie PLK
planuje m.in. budowę trzeciego toru. Trwają przygotowania do realizacji inwestycji, która zmieni oblicze linii otwockiej. Linia nie tylko zyska większą przepustowość – PLK planuje także m.in. likwidację kolejnych przejazdów kolejowych poprzez budowę tuneli drogowych. W październiku ubiegłego roku pojawiły się kontrowersje dotyczące planów w tym zakresie dla przystanku PKP Warszawa Radość.
W ramach inwestycji przejazd kolejowy przy przystanku, w ciągu ulic Panny Wodnej i Izbickiej ma zastąpić tunel dla samochodów i komunikacji miejskiej. W tunelu mają powstać przystanki autobusowe, jednak zamiast bezpośredniego zejścia do nich z peronu, zaplanowano dla pasażerów trzykrotne przejście po schodach – najpierw pod tory, potem na powierzchnię, a następnie do tunelu drogowego. O sprawie
napisała „Gazeta Stołeczna", która podkreślała, że podobny tunel planowany w Falenicy zostanie wyposażony w bezpośrednie dojście do oddalonego tylko o 40 m peronu kolejowego.
Kontrowersyjny projekt przesiadek
Jak tłumaczył w ubiegłym roku „Rynkowi Kolejowemu” Łukasz Kwasiborski z PKP PLK, peron na przystanku Warszawa Radość oddalony będzie o ok. 120 m od planowanej lokalizacji tunelu drogowego, a warianty opracowane dla Radości od zawsze uwzględniały konieczność trzykrotnego korzystania ze schodów (wind) przez pasażerów przesiadających się z pociągów do komunikacji miejskiej w ciągu ul. Panny Wodnej – Izbicka (i odwrotnie). – Ewentualne bezpośrednie połączenie tunelu z peronem możliwe byłoby jedynie poprzez budowę dojścia w międzytorzu (pomiędzy torami o bardzo dużym natężeniu ruchu), wraz z koniecznością przebudowy układu torowego na przystanku, która nie wchodzi w zakres projektu. Ponadto nie zmieniłoby to znacząco sposobu dojścia do peronów. Pasażerowie musieliby wyjść z tunelu drogowego na poziom torów, przejść międzytorzem, zejść do przejścia pod peronami i znów wyjść na peron – tłumaczył.
Przeciwko temu rozwiązaniu zaprotestował warszawski samorząd. Kilka miesięcy temu ówczesny rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego Igor Krajnow podkreślał, że w uwagach miasta Warszawy przekazanych w sierpniu 2017 r. do PKP PLK była artykułowana prośba o rozważenie możliwości stworzenia bezpośredniego zejścia na przystanki z peronu. Zaznaczył tez, że prace koncepcyjne jeszcze trwają i dyskutowane rozwiązania nie są ostateczne.
Jest deklaracja PLK – będą łatwiejsze przesiadki
Zgodnie z tymi informacjami „Rynek Kolejowy” postanowił śledzić kwestię bardzo ważnych dla pasażerów kolei i komunikacji wygodnych przesiadek. Jak poinformował nas dziś (23 kwietnia) Karol Jakubowski z PKP PLK, udało się osiągnąć sukces. – W ramach prac nad koncepcją przebudowy linii Warszawa – Otwock [zdecydowano, że] PKP Polskie Linie Kolejowe wydłużą peron na przystanku w Radości w stronę tunelu drogowego i połączą go bezpośrednio (dojście, schody i windy) z przystankami ZTM w tunelu drogowym – zadeklarował przedstawiciel PLK.
Zmiana jest efektem wciąż trwających konsultacji na temat inwestycji. – Rozwiązanie jest wyjściem naprzeciw pasażerom korzystającym z komunikacji ZTM i kolejowej – podkreślił Karol Jakubowski. Jak wyjaśnił, zarządca infrastruktury postanowił rozszerzyć zakres projektu i zmienić układ torów tak, by możliwe było wydłużenie peronu w stronę przystanków autobusowych w tunelu. Bez wątpienia ułatwi to przesiadki i zachęci pasażerów do korzystania z transportu zbiorowego.
Modernizacja odcinka linii nr 7 Warszawa Wschodnia – Otwock ma kosztować ponad 630 milionów złotych. Realizacja przewidywana jest latach 2020–22. Więcej na temat założeń inwestycji
piszemy tutaj.