Od poniedziałkowego przedpołudnia (ok. godz. 11.00) 19 lipca rozpocznie się remont torowiska tramwajowego na ul. Stalowej. Najpierw prace będą prowadzone na skrzyżowaniu ulic Inżynierskiej, 11 Listopada i Stalowej.
Tramwaje Warszawskie planują do końca sierpnia wyremontować torowisko tramwajowe na ul. Stalowej na odcinku od ul. Inżynierskiej do ul. Środkowej. Nowe tory zbudowane będą w technologii takiej jak na remontowanych w zeszłym roku torowiskach np. na ul. Młynarskiej – bezpodsypkowe, z matą elastyczną pod płytą torowiska i z szyną z wkładkami gumowymi wypełniającymi komory szynowe. Takie nowoczesne systemy budowy torowisk zmniejszają wibracje i hałas wywoływane przez przejeżdżające tramwaje. Tramwajarze wymienią także słupy trakcyjne. Zabudowę torowiska pokryje nowa nawierzchnia z asfaltobetonu a pozostałą część jezdni Zarząd Dróg Miejskich wyfrezuje we wrześniu, już po zakończeniu robót tramwajowych.
Podczas tego remontu ul. Stalową czeka jeszcze jedna, istotna zmiana – Tramwaje Warszawskie chcą, aby przy skrzyżowaniu z ul. Konopacką pojawiły się platformy przystankowe (teraz do tramwajów wsiada się z poziomu jezdni). Dlatego też torowisko zostanie nieco rozsunięte a ruch samochodowy skierowany właśnie na obszar torowiska. Po obydwu stronach jezdni wyznaczone będą miejsca parkingowe.
Przystanki dla obydwu kierunków jazdy przy ul. Konopackiej zostaną przeniesione za skrzyżowanie (w stronę ul. Środkowej), dziś są po dwóch stronach krzyżówki. Na wysokości nowych przystanków zbudowane będzie kilkunastocentymetrowe, łagodne wyniesienie z którego pasażerowie będą mogli wsiadać do pojazdów komunikacji miejskiej – nie tylko tramwajów, ale także i autobusów bo będą to wspólne, tramwajowo-autobusowe przystanki. Samochody będą jeździły po torowisku pomiędzy platformami przystankowymi; natomiast w momencie, gdy na przystanku zatrzyma się tramwaj lub autobus, kierowca będzie musiał zaczekać aż zabierze pasażerów i pojedzie dalej. Zorientowanie się w nowej organizacji ruchu ułatwią kierowcom nowe znaki drogowe – poziome i pionowe.
Roboty torowe zostały podzielone na trzy etapy. Od poniedziałku 19 lipca do 28 lipca będą trwały prace na skrzyżowaniu ulic Inżynierskiej, 11 Listopada i Stalowej. Zamknięty zostanie przejazd przez to skrzyżowanie w każdej relacji, a tramwaje będą jeździły tylko ul. 11 Listopada. Objazd jest możliwy ulicą Wileńską lub ul. Ratuszową. Na ul. 11 Listopada pomiędzy ul. Targową a ul. Inżynierską oraz pomiędzy ul. Konopacką i Strzelecką a ul. Inżynierską będzie wprowadzony ruch dwukierunkowy. Umożliwi to dojazd do kamienic przy ul. 11 Listopada.
Potem tramwajarze przeniosą się na odcinek ul. Stalowej od ul. Inżynierskiej do ul. Konopackiej a następnie od ul. Konopackiej do ul. Środkowej (łącznie z obydwoma skrzyżowaniami). Podczas tych robót można się spodziewać dużych ograniczeń w ruchu. Wszystkie prace Tramwaje Warszawskie chcą zakończyć do 31 sierpnia.
Szczegółowe informacje o utrudnieniach w ruchu można znaleźć na stronie Biura Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym http://inwestmapa.um.warszawa.pl/ (bezpośredni link znajduje się na stronie urzędu miasta www.um.warszawa.pl).
Od 19 lipca do 1 września wyłączony będzie ruch tramwajowy na ciągu ul. Stalowa – Środkowa – Wileńska – Czynszowa na odcinku od ul. Inżynierskiej do pętli Czynszowa. Kasacji ulega linia tramwajowa 73. Uruchomione zostanie kursowanie zastępczej linii autobusowej Z23 na trasie:
DW. WILEĹSKI – al. Solidarności – Jagiellońska – Ratuszowa – 11 Listopada – Kowieńska – Środkowa – Stalowa – ZAJEZDNIA STALOWA – Stalowa – Konopacka – Wileńska – Targowa – DW. WILEĹSKI.