Co raz mniej tramwajów 13N w Warszawie. Z ruchu liniowego mają zostać wycofane do końca roku. Tramwaje Warszawskie jeszcze nie wiedzą, jak pożegnane zostaną pojazdy, które służyły stolicy od ponad pół wieku.
– Według stanu na dzień 30 listopada jest jeszcze 10 składów dwuwagonowych typu 13N – mówi Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Z czego, jak podaje serwis tramwar.republika.pl, jeszcze dziewięć wyjeżdża na ulice w ruchu liniowym – wszystkie z zajezdni Żoliborz. – Na pewno do końca roku wycofamy z ruchu wszystkie tramwaju typu 13N – informuje Michał Powałka.
Jeszcze nie wiadomo, jak zostaną pożegnane tramwaje, które służyły Warszawie od ponad pół wieku. – Tak jak w przypadku innych tego typu wydarzeń, np. włączenia do eksploatacji pierwszego tramwaju typu 120Na, nasza spółka poinformuje o tym wydarzeniu z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym – zapewnia jednak Michał Powałka. Jak dodaje, przynajmniej siedem wagonów zostanie zachowanych dla celów historycznych.
Tramwaje określone mianem „parówek” i „kabanów” – wydawałoby się – trwale wpisały się na przestrzeni lat w pejzaż stolicy. Pierwszy prototypowy wagon serii 13N, wyprodukowany w zakładach Konstalu, trafił do Warszawy w 1959 r. Wagon ten, jako drugi w składzie, jeszcze wciąż wozi pasażerów. Łącznie do 1969 r. dostarczono 838 wagonów. Jednak, jak podaje serwis tramwar, nigdy tyle nie było jednocześnie na stanie. Teraz są sukcesywnie zastępowane przez Swingi – Warszawa zamówiła od Pesy 186 sztuk, z czego sześć w wersji dwukierunkowej.