Partnerzy serwisu:
Biznes

Warszawa: Lokomotywownia na Odolanach w rejestrze zabytków [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Data publikacji:
20-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-03-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków

Podziel się ze znajomymi:

Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków wpisał wzniesioną w 1948 roku lokomotywownię na Odolanach w Warszawie do rejestru zabytków. Była to ostatnia parowozownia w stolicy i jednocześnie ostatnia zamknięta na terenie węzła warszawskiego. W kolejnych dekadach została ona zaadaptowana do obsługi taboru spalinowego i elektrycznego. Jej eksploatacja została zakończona w ubiegłym roku.

W roku 1948 wybudowana została parowozownia na wsi Odolany, która została przyłączona do Warszawy 3 lata później (stanowi część Woli). Wybrana lokalizacja nie była przypadkowa – na początku minionego stulecia to właśnie przez Odolany poprowadzona została Kolej Warszawsko-Kaliska. Z kolei krótko po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, bo już w latach dwudziestych, powstała stacja postojowa Warszawa Szczęśliwice. Krótko po zakończeniu II wojny światowej rozpoczęta została odbudowa torowisk, budynków stacyjnych oraz zaplecza technicznego, które zostały zniszczone bądź poważnie uszkodzone. W ramach tego procesu w 1946 roku zapadła decyzja o budowie stacji rozrządowej na Odolanach wraz z parowozownią.

Nową parowozownię zaprojektował Stefan Kazimierz Brandt, który był w naszym kraju prekursorem w zakresie konstrukcji żelbetowych. Projekt stanowił adaptację przedwojennego projektu parowozowni schodkowej z 24 stanowiskami, która powstała w Zduńskiej Woli Karsznicach na Magistrali Węglowej w 1933 roku. Do 1948 roku powstało 6 hal z 3 torami. Jeszcze w latach 50. część hal została zelektryfikowana, natomiast w latach 60. w związku z modernizacją ciągu linii kolejowych pomiędzy Warszawą a Gliwicami parowozownia została kompleksowo dostosowana do obsługi taboru spalinowego i elektrycznego.

– W hali 0 wydzielono pomieszczenia biurowo-administracyjne i techniczne. Od strony wschodniej przylegał do niej budynek szatni z umywalniami i jadalnią. Pomiędzy częścią warsztatową a halą I wydzielono warsztat gospodarczy. Hale I-III przeznaczone były do obsługi taboru spalinowego, zaś Hale V-VI przeznaczono do obsługi taboru elektrycznego. Na terenie parowozowni zaprojektowano także konieczną infrastrukturę mieszkaniową i techniczną, m.in. transformatorownię, hydrofornię, budynek straży pożarnej, budynki administracyjne i mieszkalne, kotłownię, magazyny, zasobniki, bunkier składu olejowego, suszarnie do piasku, punktu kontrolne oraz torowisko łączące Parowozownię Odolany z linią kolejową ze stacji Warszawa Zachodnia do stacji Szczęśliwice (tzw. stara obwodnica) – czytamy w poście opublikowanym przez Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Fakt, iż odwołujemy się do publikacji konserwatora zabytków, nie jest przypadkowy. Decyzją MWKZ lokomotywownia na Odolanach, która była eksploatowana jeszcze w 2024 roku, została wpisana do rejestru zabytków. Jak wskazuje MWKZ, parowozownia, a następnie lokomotywownia, była na przestrzeni kolejnych dekad świadkiem najpierw powojennej odbudowy infrastruktury kolejowej w Warszawie, a następnie jej późniejszej historii. Przypomnijmy, że w przeszłości rozpatrywano lokomotywownię na Odolanach w kontekście docelowej lokalizacji Stacji Muzeum. Koncepcja szybko stała się jednak nieaktualna. Były prezes zarządu PKP Krzysztof Mamiński wskazywał w tym kontekście na brak dojazdu.

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5