PKP PLK analizują zaadaptowanie linii kolejowej 509, przebiegającej przez dzielnicę Warszawa-Bemowo, na potrzeby ruchu pasażerskiego. Władze tej dzielnicy mówią, że mieszkańcy bardzo czekają na uruchomienie pociągów pasażerskich.
Warszawski oddział Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK prowadzi wstępne analizy adaptacji dla ruchu pasażerskiego linii 509, która łączy stacje Warszawa Gdańska i Warszawa Główna Towarowa, wraz z budową na niej trzech przystanków pasażerskich: Fort Wola, Wola Park i Powązkowska. Jeśli analiza wykaże, że istnieje uzasadnienie finansowe dla realizacji tej inwestycji, to najprawdopodobniej w rozpoczętej właśnie perspektywie finansowej UE (2014-20) PKP PLK ubiegać się będzie o pozyskanie środków unijnych na to działanie.
– PKP Polskie Linie Kolejowe obecnie prowadzą konsultacje, między innymi z przewoźnikami, dotyczące wykorzystania linii 509 do ruchu pasażerskiego. Przeprowadzimy również analizy dotyczące potencjalnej liczby pasażerów, którzy mogliby skorzystać z połączeń uruchamianych na linii kolejowej służącej obecnie głównie ruchowi towarowemu. Sprawdzamy, jakie są potrzeby i postulaty zgłaszane przez przewoźników – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.
„Kolej na metro”
Z tych zapowiedzi zadowolone są władze dzielnicy Bemowo. – Bardzo się cieszymy, że PKP PLK rozważa zaadaptowanie dla ruchu pasażerskiego linii kolejowej nr 509, gdyż był to główny postulat naszej akcji „Kolej na metro”. Jesteśmy przekonani, że uruchomienie połączenia kolejowego ze stacji Błonie do Dworca Wschodniego przez Warszawę Gdańską byłoby też korzystne dla mieszkańców Bemowa. Ewentualna nowa linia kolejowa w znaczący sposób poprawiłaby siatkę komunikacji miejskiej w tej części Warszawy. Mieszkańcy Bemowa, Ursusa oraz Woli uzyskaliby szybkie i wygodne połączenie ze stacją metra Dworzec Gdański. W naszej opinii ta inwestycja jest niezbędna szczególnie w kontekście braku połączeń kolejowych w tej części miasta – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Mariusz Gruza, rzecznik Urzędu Dzielnicy Warszawa-Bemowo.
Wspomniane przez rzecznika uruchomienie pociągów w relacji Błonie – Warszawa Gdańska – Warszawa Wschodnia wiąże się z faktem, że układ torów w zachodniej części Warszawy pozwala nie tylko na uruchomienie w przyszłości pociągów pasażerskich na odcinku Warszawa Gdańska – Warszawa Główna Towarowa, ale także, przede wszystkim, na uruchomienie pociągów łączących Warszawę Gdańska z linią nr 3 (kierunek Błonie/Sochaczew), jak i z liniami nr 1/447 (kierunek Pruszków/Grodzisk Maz.). Wydaje się, że dopiero takie działanie byłoby pełnym wykorzystaniem potencjału transportu kolejowego w zachodniej części aglomeracji warszawskiej.
Bemowo + Warszawa Główna
Maciej Dutkiewicz potwierdza też, że analiza dotycząca adaptacji linii 509 dla ruchu pasażerskiego prowadzona jest równolegle z analizą kwestii powrotu pociągów pasażerskich do Warszawy Głównej. – Również w przypadku Warszawy Głównej sprawdzamy czy jest możliwość i potrzeba ponownego wykorzystania stacji w tym miejscu. Obydwa działania związane są z możliwością zwiększenia się liczby połączeń aglomeracyjnych i regionalnych w obrębie warszawskiego węzła kolejowego – mówi Maciej Dutkiewicz.