Jak poinformował nas Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, uruchomienie pociągów pasażerskich zapewniających dojazd do dzielnicy Warszawa-Bemowo będzie możliwe prawdopodobnie nie wcześniej niż w ciągu 3 lat.
PKP PLK analizują obecnie zaadaptowanie linii kolejowej 509, przebiegającej przez dzielnicę Warszawa-Bemowo, na potrzeby ruchu pasażerskiego. Warszawski oddział Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK prowadzi wstępne analizy adaptacji dla ruchu pasażerskiego linii 509, która łączy stacje Warszawa Gdańska i Warszawa Główna Towarowa, wraz z budową na niej trzech przystanków pasażerskich: Fort Wola, Wola Park i Powązkowska. Jeśli analiza wykaże, że istnieje uzasadnienie finansowe dla realizacji tej inwestycji, to najprawdopodobniej w rozpoczętej właśnie perspektywie UE (2014-20) PKP PLK ubiegać się będzie o pozyskanie środków unijnych na to działanie.
Z zainteresowaniem i… z dystansem
Władze województwa mazowieckiego, uczestniczące w konsultacjach tego projektu, podchodzą do niego tyleż z zainteresowaniem, co z dystansem.
– Każda idea i koncepcja związana z poprawą spójności komunikacyjnej aglomeracji czy województwa jest warta rozważenia i poddania szczegółowej analizie. W dwóch poprzednich edycjach rozkładu jazdy spółka Koleje Mazowieckie uruchomiła pociąg w szczycie porannym relacji Sochaczew-Warszawa Gdańska, który nie cieszył się jednak zbyt dużą frekwencją. Oczywiście jedno połączenie nie przesądza o realizacji lub zaniechaniu uruchomienia pociągów po linii nr 509. Należy przede wszystkim przeanalizować, w jakim stopniu uruchomienie pociągów rozwiąże problemy komunikacyjne zachodniej części aglomeracji warszawskiej, czy proponowane lokalizacje przystanków kolejowych będą optymalnie zintegrowane ze zurbanizowanymi częściami Bemowa oraz czy pociągi będą w wystarczający sposób wypełnione podróżnymi – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Marta Milewska, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Woj. Mazowieckiego.
Jak dodaje rzeczniczka, w ramach rozważanych koncepcji ewentualne uruchomienie połączeń na zmodernizowanej linii nr 509 mogłoby nastąpić nie szybciej niż w przeciągu 3 lat. W ocenie UMWM liczy się w tym względzie, przede wszystkim wykonanie rzetelnej analizy związanej z zasadnością uruchomienia pociągów pasażerskich przez Bemowo.
– Musimy mieć świadomość, że Koleje Mazowieckie są przewoźnikiem świadczącym usługi w ramach wojewódzkich przewozów pasażerskich. Uruchomienie pociągów po linii nr 509 wiązałoby się z koniecznością zmiany przyzwyczajeń komunikacyjnych przynamniej części pasażerów dotychczas dojeżdżających do centrum stolicy z obszarów zachodniej części Mazowsza. To tez musimy uwzględnić. Natomiast domeną SKM Warszawa są przewozy miejskie i aglomeracyjne – mówi Marta Milewska.
Inne linie? Na razie brak szczegółów finansowych
Na pytanie, czy samorząd wojewódzki jest zainteresowany uruchamianiem w kolejnych latach przewozów pasażerskich na innych liniach, rzeczniczka UMWM odpowiedziała, że intencją władz województwa będzie przede wszystkim utrzymanie wielkości wykonanej pracy eksploatacyjnej i liczby pociągów na liniach, na których operują KM.
– Statystyki pokazują, że Koleje Mazowieckie są najdynamiczniej rozwijającym się przewoźnikiem pasażerskim w kraju w roku 2013. Ten trend chcielibyśmy utrzymać także i w tym roku. W planach województwa jest uruchomienie połączeń do terminala portu lotniczego Warszawa-Modlin po wybudowaniu linii kolejowej od stacji Modlin. Poza tym, w ramach konsultacji aktualizacji Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego i podczas prac nad nową perspektywą finansową UE, proponowanych było wiele rozwiązań odnoszących się do uruchomienia połączeń pasażerskich w obrębie Warszawy i aglomeracji warszawskiej na liniach innych niż te, które są aktualnie obsługiwane. Jednak trudno dziś wskazywać na konkrety, ze względu na brak ostatecznych ustaleń w zakresie źródeł finansowania – zwraca uwagę Marta Milewska.