Mieszkańcy mogą ponownie wypowiadać się w sprawie decyzji środowiskowej mocno opóźnionego tramwaju na Tarchomin. ZTM zapowiada, że odcinek trasy do Mehoffera zostanie uruchomiony w II kwartale 2014 r. Już teraz jednak - na przełomie roku - tramwaje powinny pojechać po krótkim odcinku wzdłuż Trasy Mostu Północnego.
Z uwagi na spore opóźnienie powstałe w fazie przygotowania budowy trasy na Tarchomin, miasto zdecydowało o podzieleniu inwestycji. W pierwszej kolejności tramwaje pojadą na krótkim odcinku tylko przez most. – Liczymy, że pierwszy tramwaj przejedzie mostem Marii Skłodowskiej-Curie na przełomie roku. Aby tak się stało ZMID musi wykonać wszystkie swoje prace w deklarowanym terminie. Jednym z najważniejszych zadań jest m.in. budowa przyłącza przez STOEN (na podstawie umowy ze ZMID-em) do podstacji prostowników „Obrazkowa”. Przyłącze to powinno być wykonane najpóźniej w październiku, aby dotrzymać terminu – mówi Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Wcześniej w planach nie przewidziano takiego etapowania inwestycji, dlatego nie powstała na końcu tego odcinka pętla. Warszawa zmieniła umowę z Pesą na dostawę 186 pojazdów – sześć tramwajów będzie dwukierunkowych.
Co z dalszym odcinkiem trasy
Znacznie dłużej mieszkańcy poczekają na kolejne odcinki trasy tramwajowej na Tarchomin. Perypetie związanie z postępowaniem środowiskowym trwają już od trzech lat. Zarząd Transportu Miejskiego złożył wniosek o uzyskanie decyzji w 2009 r. Jednak w związku ze skutecznymi protestami mieszkańców wydane decyzja środowiskowa i pozwolenie na realizację inwestycji drogowej zostały uchylone. Następnie przygotowywane przez ZTM raporty środowiskowe były czterokrotnie odsyłane do poprawek. Niedawno jednak Biuro Ochrony Środowiska, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska i Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wydali uzgodnienia dla wspomnianego raportu. Teraz w sprawie dokumentu ponownie mogą wypowiadać się mieszkańcy.
Termin realizacji tramwaju na Tarchomin cały czas oddala się w czasie. – W związku z przedłużającym się postępowaniem administracyjnym oraz z uwagi na ewentualne protesty mieszkańców, jak to miało miejsce w przypadku pierwszej decyzji środowiskowej, budowa realizowana będzie w dwóch etapach – informuje Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM-u. Najpierw powstanie odcinek od Mostu Północnego do ul. Mehoffera, a w drugi etap obejmuje dalszy odcinek do Winnicy.
Według nowego harmonogramu, przedstawionego przez ZTM, jeszcze w IV kwartale tego roku przewidziane jest złożenie wniosków i uzyskanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obu etapów inwestycji. W I kwartale 2013 r. powinien zostać ogłoszony przetarg na wykonawcę I etapu inwestycji do Mehoffera, a wybór wykonawcy i rozpoczęcie inwestycji planowane jest na II kwartał 2013 r. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, budowa zakończy się w II kwartale 2014 r. Jak ocenia Jan Jakiel, prezes Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji SISKOM, z uwagi na prawdopodobne protesty społeczne tylko nadanie decyzji środowiskowej rygoru natychmiastowej wykonalności gwarantuje możliwość szybkiego prowadzenia inwestycji. – Budowa tramwaju dalej niż do Mehoffera jest możliwa, natomiast nie należy się jej spodziewać wcześniej niż w 2015 r. – ocenia Jakiel.
Pełny priorytet tramwajów
Jak zapewnia ZTM, opracowywana dokumentacja projektowa uwzględnia sygnalizację akomodacyjną z detekcją wszystkich uczestników ruchu, zapewniając bezwzględny priorytet dla komunikacji szynowej. Maksymalny czas przejazdu tramwajem z Mehoffera do Młocin wyniesie 13 minut (dla porównania rozkładowy czas przejazdu linii autobusowej 101 na tym odcinku wynosi 11-14 minut), natomiast całej trasy z Winnicy do Mehoffera – 18 minut. Średnia prędkość komunikacyjna tramwajów wynieść ma 27 km/h.