Spółka Tramwaje Warszawskie podpisała umowę z firmą Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego na opracowanie wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej budowy trasy tramwajowej w ciągu ul. Kasprzaka. Zgodnie z zawartą umową koncepcja powinna zostać opracowana w ciągu 18 miesięcy. Trasa tramwajowa ma powstać do końca 2018 roku.
Tramwaje na warszawskiej ulicy Marcina Kasprzaka już były. Skręcały z niej w al. Prymasa Tysiąclecia (d. Rewolucji Październikowej), którą docierały do Wolskiej. Teraz w tym miejscu znajdują się wiadukty trasy drogowej. Nie jest jednak powiedziane, że tramwaje wrócą na identyczną trasę. Spółka rozważa jeszcze dwa inne warianty powiązania odbudowywanej trasy z ul. Wolską.
Według drugiego wariantu trasa miałaby przebiegać ul. Kasprzaka i Ordona, łącząc się z Wolską w rejonie przystanku Elekcyjna. Trzeci wariant zakłada bezpośrednie połączenie Kasprzaka z Wolską (rejon przystanku Reduta Wolska) z bezkolizyjnym przejściem pod skrzyżowaniem z ul. Redutową i jezdniami ul. Wolskiej. W tym przypadku przebudowywany zostałby także fragment trasy na Wolskiej. Oprócz tego dwa warianty ma przedstawić BPBK. Więcej na temat trasy w ul. Kasprzaka można przeczytać na portalu Transport-Publiczny.pl.
W koncepcji, którą przygotuje BPBK zawarte zostaną wszystkie materiały niezbędne do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (tzw. Decyzji Środowiskowej), analizy układu zasilania trakcji tramwajowej oraz projekt stałej organizacji ruchu obejmujący priorytety dla tramwajów w ruchu. Spośród wymienionych pięciu wariantów wybrane zostaną co najmniej 2, które w następnej kolejności zostaną poddane szczegółowej analizy w ramach raportu o oddziaływaniu inwestycji na środowisko.
W II kwartale tego roku wykonawca opracuje wielowariantową koncepcję budowy tej trasy. Do końca 2014 roku przygotowane zostaną wszystkie dokumenty niezbędne do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację tego przedsięwzięcia. W II półroczu 2015 roku planowane jest uzyskanie decyzji środowiskowej, a następnie ostateczna wersja wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej dla budowy trasy tramwajowej w ciągu ul. Kasprzaka.
Jak informuje rzecznik Tramwajów Warszawskich Michał Powałka, koncepcja będzie stanowiła istotny krok do budowy trasy. Dzięki niej uzyskana zostanie decyzja środowiskowa – kluczowy dokument dla realizacji każdej inwestycji infrastrukturalnej, niezbędny do opracowania dokumentacji projektowej oraz uzyskania pozwolenia na budowę. – Warto podkreślić, że Opis przedmiotu zamówienia uzyskał pozytywną opinię organizacji pozarządowych, skupionych w Komisji Dialogu Społecznego ds. Transportu – dodaje Powałka.