Nie będzie w przyszłym tygodniu strajku ostrzegawczego komunikacji miejskiej. Miejscy radni ugięli się i zaproponowali utrzymanie dotychczasowych zasad w sprawie bezpłatnych przejazdów dla pracowników komunikacji i ich rodzin do 31 marca 2014 r.
W maju br. radni miejscy postanowili odebrać pracownikom komunikacji i ich rodzinom prawo do bezpłatnych przejazdów. Zmiana obejmująca grupę blisko 31 tys. osób miałaby wejść w życie 1 września br. Władze miasta oceniły potencjalne wpływy do budżetu z tego tytułu na ok. 11,7 mln zł w skali roku.
W konsekwencji podjętej przez radnych uchwały, ciężar ewentualnego finansowania ulg przejazdowych spadł na przewoźników – propozycje władz spółek były jednak niesatysfakcjonujące dla związków zawodowych, które utworzyły Międzyzwiązkowy Komitet Protestacyjny. W związku z brakiem porozumienia mieszkańcom Warszawy groził w przyszłym tygodniu strajk ostrzegawczy komunikacji.
We wtorek i środę 25-26 czerwca ze stroną związkową postanowili spotkać się przedstawiciele samorządu miejskiego, którzy wcześniej przegłosowali niekorzystne dla pracowników rozwiązania. Radni zaproponowali wydłużenie obowiązywania dotychczasowych zasad w sprawie bezpłatnych przejazdów dla pracowników komunikacji i ich rodzin do 31 marca 2014 r. Projekt uchwały w tej sprawie ma zostać złożony na sesji, która odbędzie się 11 lipca. Tym samym pracownicy dostaną więcej czasu na negocjacje z pracodawcami. Międzyzwiązkowy Komitet Protestacyjny zobowiązał się do zawieszenia sporu zbiorowego i niepodejmowania akcji strajkowej do końca 2013 r.
Na spotkaniu przedstawiciele radnych i związków uznali, że rozwiązaniem całej sprawy byłoby wprowadzenie na drodze uchwały Rady Miasta biletu pracowniczego, finansowanego przez pracodawców. Zapewniałby on pracownikom darmowe przejazdy komunikacją poza godzinami pracy. Szczegółowe zasady jego funkcjonowania będą przedmiotem dalszych negocjacji pomiędzy związkami a pracodawcami.