Odbudowa Warszawy Głównej potrwa dłużej – nowy termin to drugi kwartał 2020 roku. Trwają negocjacje z wykonawcą na temat dotyczący dodatkowych prac o bardzo dużym zakresie. Chodzi o budowę wiaduktu nad jednym z torów linii średnicowej.
Prace na stacji Warszawa Główna
rozpoczęły się w lipcu 2018 roku. W III kwartale 2019 roku planowane było przywrócenie ruchu kolejowego i obsługi pasażerów. Tak się jednak nie stało. Wykonawca i PKP PLK nie odpowiedziały na zadane przez "Rynek Kolejowy" w czerwcu pytania o przyczyny opóźnienia realizacji inwestycji. Teraz biuro prasowe PKP PLK podało „Gazecie Stołecznej” nowy termin zakończenia inwestycji: drugi kwartał 2020 r. Poślizg wyjaśniany jest m.in. „wydłużonym
procesem relokacji zabytkowego taboru”. Trwają analizy dotyczące
docelowego kształtu i lokalizacji Stacji Muzeum.
Jak dodaje "GW", Wykonawca prac firma Trakcja miała też problemy z projektowaniem i zdobywaniem pozwoleń.
Będzie nowy wiadukt nad torami
Jak czytamy w gazecie, wykonawcę czekają roboty dodatkowe: – To budowa wiaduktu nad jednym z torów linii średnicowej, który ułatwi bezkolizyjny przejazd pociągów z części podmiejskiej na Warszawę Główną – informuje Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK. Dodaje, że trwa jeszcze „procedura związana z rozszerzeniem zakresu robót”.
Od kiedy trwa procedura? Ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex ante dotyczące przyznania dodatkowych robót ukazało się w biuletynie unijnym jeszcze w czerwcu tego roku. Nie otrzymaliśmy jednak odpowiedzi z PKP PLK na temat szczegółów tej procedury. Przedmiot zamówienia obejmuje "budowę nowego wiaduktu kolejowego w km ok. 2,280 linii nr 23 wraz z niezbędną infrastrukturą kolejową". Ogłoszenie zostało ostatnio zmienione (już po raz drugi) – uszczegółowiono przyczynę wyboru wykonawcy bez przetargu. Szacunkowa wartość robót to aż 6,8 mln euro netto – ok. 36 mln zł brutto.
Mniej pociągów na linii radomskiej?
Jak informuje "Gazeta Stołeczna", niedawno zaczęły się prace przy kładce dla pieszych i rowerzystów nad wykopem linii średnicowej z dojściem do peronów Dworca Głównego. Konstrukcja połączy Ochotę z Wolą – od Al. Jerozolimskich przy Spiskiej do ul. Kolejowej. Newralgiczne prace mają odbywać się nocami, żeby ograniczyć utrudnienia w ruchu kolejowym. Gazeta zauważa też, że przełożono termin wyboru wykonawcy
modernizacji stacji Warszawa Zachodnia, w związku z czym zostanie on ogłoszony w przyszłym roku. Po rozpoczęciu modernizacji znacznie ograniczona ma zostać liczba pociągów z Warszawy Zachodniej do Służewca, lotniska Chopina i Radomia.