Na jesieni pasażerowie warszawskiej komunikacji miejskiej będą mogli skorzystać z pierwszej nowej wiaty przystankowej. Firma AMS postawi w najbliższych latach blisko 1600 zadaszeń. W tej chwili m.in. są opracowywane projekty wykonawcze i trwa weryfikacja lokalizacji.
Umowa koncesyjna, podpisana w grudniu 2013 r. po długim okresie oczekiwania, obejmuje ustawienie w ciągu trzech lat 1580 wiat. Stosowane będą trzy rodzaje zadaszeń – wszystkie będą miały oczywiście wspólne elementy stylistyczne. Najwięcej będzie prostych wiat seryjnych (955 sztuk). Tzw. wiaty konserwatorskie, które już można spotkać na Trakcie Królewskim czy przy Emilii Plater, będą umieszczane w miejscach szczególnie prestiżowych. W pozostałych ważnych miejscach pojawią się wiaty konkursowe, których projekt wyłoniono już w 2006 r.
Zgodnie z harmonogramem w tym roku zostanie postawionych 180 wiat. – Opracowywane są projekty wykonawcze, obejmujące nadzór autorski nad wiatą konkursową i konserwatorską oraz wyposażeniem dodatkowym. Prowadzone są m.in. prace nad koniecznymi modyfikacjami tych obiektów – informuje Krzysztof Ławicki, dyrektor ds. operacyjnych AMS.
Oprócz tego trwa proces zatwierdzania projektu wiaty seryjnej. – Pierwszy etap wyboru mamy już za sobą. Miasto wybrało konstrukcję SAWA z płaskim dachem, nawiązującą do stylistyki wiat z lat 70. XX wieku – tzw. „Ł-ki” – mówi Ławicki. Równolegle trwa weryfikowanie lokalizacji. Etap ten był poprzedzony uzgodnieniami ze stołecznym konserwatorem zabytków oraz Wydziałem Estetyki Przestrzeni Publicznej. – Efektem uzgodnień jest przypisanie typów wiat odpowiednim lokalizacjom – mówi Krzysztof Ławicki. Wkrótce ma się rozpocząć etap kompletowania dokumentacji administracyjnej i uzyskiwania zezwoleń administracyjnych.
AMS zapowiada, że pierwsza nowa wiata powinna stanąć na jesieni tego roku. – Jeżeli odpowiednie służby miasta chciałyby stosować się literalnie do powstałego Podręcznika Procedur Administracyjnych, to – mówiąc z lekkim przymrużeniem oka – na pierwszą wiatę musielibyśmy poczekać parę lat. Na szczęście władze zadeklarowały stworzenie optymalnej ścieżki postępowania – informuje Ławicki. Zaznacza zarazem, że realizacja harmonogramu jest zależna od pozyskania wszystkich wymaganych prawem pozwoleń. W 2015 r. wybudowanych ma być 720 wiat, a w kolejnym roku – 680 zadaszeń. Okres trwania koncesji wyniesie 8 lat i 10 miesięcy.
Więcej na portalu Transport-Publiczny.pl