Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, marszałek województwa mazowieckiego, władze Warszawy oraz spółka PKP SA zawarły w końcu porozumienie dotyczące przyszłości Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Jednostka zostanie przeniesiona na Odolany i przekształcone w Centrum Komunikacji i Techniki w Warszawie.
Podczas spotkania uzgodniono list intencyjny w sprawie współpracy przy budowie Centrum Komunikacji i Techniki w Warszawie. Sygnatariuszami listu będą: minister infrastruktury i rozwoju, marszałek województwa mazowieckiego, miasto stołeczne Warszawa oraz PKP SA.
- Uzgodnienie listu intencyjnego to pierwszy krok do budowy centrum kulturalno – oświatowego na miarę XXI wieku. Cieszę się, że PKP SA i Muzeum Kolejnictwa udało się wypracować rozwiązanie, które przyczyni się do rozwoju placówki. Już za kilka lat powstanie w stolicy miejsce, jakiego dotąd nie było – mówi Zbigniew Klepacki, wiceminister infrastruktury i rozwoju.
Muzeum na Woli
Planowo centrum powstanie w 2017 roku. Zostanie zlokalizowane w dzielnicy Wola. Tereny, na których powstanie jednostka, udostępni PKP SA. Twórcy będą starali się o unijne dofinansowanie.
- Zakładamy przeniesienie zbiorów Muzeum Kolejnictwa na tereny o wiele większe i atrakcyjniejsze. Mam tu na myśli pętlę kolejową na Szczęśliwcach – Odolanach. Stworzenie Centrum przyczyni się do znacznego ożywienia tych terenów - mówi Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP SA.
– Trwające rozmowy są bardzo obiecujące. Mam nadzieję, że już niebawem uda się wypracować satysfakcjonujące dla wszystkich rozwiązanie. Pomysł utworzenia nowej placówki w miejscu od zawsze związanym z koleją to szansa na zapewnienie odpowiednich warunków dla zbiorów Muzeum Kolejnictwa, a jednocześnie możliwość rewitalizacji cennych, choć zapomnianych dziś terenów kolejowych – podkreśla marszałek Adam Struzik.
Jak będzie wyglądało Centrum? „Będzie to placówka multimedialna, zorganizowana na wzór takich miejsc jak Centrum Nauki Kopernik, National Railway Museum w York czy Deutsches Technikmuseum w Berlinie. Powstanie w wyniku przekształcenia dotychczasowego Muzeum Kolejnictwa w Warszawie oraz włączenia do jego zbiorów przedmiotów i obiektów związanych z transportem publicznym, takim jak tramwaje i autobusy oraz zabytkowy tabor, będący własnością Grupy PKP” – podkreśla spółka PKP SA w oficjalnym komunikacie.
A na ulicy Towarowej
Spółka PKP SA nie ma jeszcze gotowej koncepcji zagospodarowania trenów na ulicy Towarowej. - Jest to dość „ciężka” działka, wzdłuż kolei, dość długa. Teren ma znaczną powierzchnię. Nie ma jeszcze gotowej koncepcji jego zagospodarowania w przyszłości. Zrobiliśmy pewne przymiarki – zapowiada Jarosław Bator dyrektor ds. nieruchomości PKP SA. Spółka chce zaprosić inwestorów jeszcze w tym kwartale.
PKP PLK rozpatruje kwestię odbudowy stacji Warszawa Główna, a następnie ponownego wykorzystania jej w ruchu pasażerskim. Koncepcja zawiera się w obrębie całości działań związanych z poprawą przepustowości Warszawskiego Węzła Kolejowego, które być może zostaną zrealizowane w najbliższych latach. - Są robione obecnie analizy, dotyczące tego, czy powinien tam być przystanek. Z punktu widzenia zabudowy tego terenu to jest bardzo pozytywna informacja. Łatwy dostęp do kolei jest atutem – podkreśla Bator.
Dworzec Warszawa Główna znajduje się przy ulicy Towarowej. Od 1947 roku, przez kilkanaście kolejnych lat obiekt pełnił funkcję głównego dworca kolejowego w Warszawie. PKP SA rozważa wyburzenie obiektu. - Musimy jeszcze rozwiązać kwestię tego, czy Warszawa Główna jest zabytkiem czy nie – mówi dyrektor PKP SA. Tu mogą pojawić się jednak pewne problemy. - Budynek ma wartość zabytkową. Znajduje się w gminnej ewidencji zabytków, więc dlaczego mielibyśmy się zgodzić na jego wyburzenie? – mówiła „Rynkowi Kolejowemu” w ubiegłym roku Anna Jagielak z Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków.