Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Warszawa: Centrum Komunikacji i Techniki zamiast Muzeum Kolejnictwa

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-02-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PKP SA/ak, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Warszawa: Centrum Komunikacji i Techniki zamiast Muzeum Kolejnictwa
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, marszałek województwa mazowieckiego, władze Warszawy oraz spółka PKP SA zawarły w końcu porozumienie dotyczące przyszłości Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Jednostka zostanie przeniesiona na Odolany i przekształcone w Centrum Komunikacji i Techniki w Warszawie.

Podczas spotkania uzgodniono list intencyjny w sprawie współpracy przy budowie Centrum Komunikacji i Techniki w Warszawie. Sygnatariuszami listu będą: minister infrastruktury i rozwoju, marszałek województwa mazowieckiego, miasto stołeczne Warszawa oraz PKP SA.

- Uzgodnienie listu intencyjnego to pierwszy krok do budowy centrum kulturalno – oświatowego na miarę XXI wieku. Cieszę się, że PKP SA i Muzeum Kolejnictwa udało się wypracować rozwiązanie, które przyczyni się do rozwoju placówki. Już za kilka lat powstanie w stolicy miejsce, jakiego dotąd nie było – mówi Zbigniew Klepacki, wiceminister infrastruktury i rozwoju.

Muzeum na Woli

Planowo centrum powstanie w 2017 roku. Zostanie zlokalizowane w dzielnicy Wola. Tereny, na których powstanie jednostka, udostępni PKP SA. Twórcy będą starali się o unijne dofinansowanie.

- Zakładamy przeniesienie zbiorów Muzeum Kolejnictwa na tereny o wiele większe i atrakcyjniejsze.  Mam tu na myśli pętlę kolejową na Szczęśliwcach – Odolanach. Stworzenie Centrum przyczyni się do znacznego ożywienia tych terenów  - mówi Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP SA.

– Trwające rozmowy są bardzo obiecujące. Mam nadzieję, że już niebawem uda się wypracować satysfakcjonujące dla wszystkich rozwiązanie. Pomysł utworzenia nowej placówki w miejscu od zawsze związanym z koleją to szansa na zapewnienie odpowiednich warunków dla zbiorów Muzeum Kolejnictwa, a jednocześnie możliwość rewitalizacji cennych, choć zapomnianych dziś terenów kolejowych – podkreśla marszałek Adam Struzik.

Jak będzie wyglądało Centrum? „Będzie to placówka multimedialna, zorganizowana na wzór takich miejsc jak Centrum Nauki Kopernik, National Railway Museum w York czy Deutsches Technikmuseum w Berlinie. Powstanie w wyniku przekształcenia dotychczasowego Muzeum Kolejnictwa w Warszawie oraz włączenia do jego zbiorów przedmiotów i obiektów związanych z transportem publicznym, takim jak tramwaje i autobusy oraz zabytkowy tabor, będący własnością Grupy PKP” – podkreśla spółka PKP SA w oficjalnym komunikacie.

A na ulicy Towarowej

Spółka PKP SA nie ma jeszcze gotowej koncepcji zagospodarowania trenów na ulicy Towarowej. - Jest to dość „ciężka” działka, wzdłuż kolei, dość długa. Teren ma znaczną powierzchnię. Nie ma jeszcze gotowej koncepcji jego zagospodarowania w przyszłości. Zrobiliśmy pewne przymiarki – zapowiada Jarosław Bator dyrektor ds. nieruchomości PKP SA. Spółka chce zaprosić inwestorów jeszcze w tym kwartale.

PKP PLK rozpatruje kwestię odbudowy stacji Warszawa Główna, a następnie ponownego wykorzystania jej w ruchu pasażerskim. Koncepcja zawiera się w obrębie całości działań związanych z poprawą przepustowości Warszawskiego Węzła Kolejowego, które być może zostaną zrealizowane w najbliższych latach. - Są robione obecnie analizy, dotyczące tego, czy powinien tam być przystanek. Z punktu widzenia zabudowy tego terenu to jest bardzo pozytywna informacja. Łatwy dostęp do kolei jest atutem – podkreśla Bator.

Dworzec Warszawa Główna znajduje się przy ulicy Towarowej. Od 1947 roku, przez kilkanaście kolejnych lat obiekt pełnił funkcję głównego dworca kolejowego w Warszawie. PKP SA rozważa wyburzenie obiektu. - Musimy jeszcze rozwiązać kwestię tego, czy Warszawa Główna jest zabytkiem czy nie – mówi dyrektor PKP SA. Tu mogą pojawić się jednak pewne problemy. - Budynek ma wartość zabytkową. Znajduje się w gminnej ewidencji zabytków, więc dlaczego mielibyśmy się zgodzić na jego wyburzenie? – mówiła „Rynkowi Kolejowemu” w ubiegłym roku Anna Jagielak z Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Narodowe Muzeum Kolejnictwa? Na razie szczegółów brak

Tabor i technika

Tczew włącza się do walki o Narodowe Muzeum Kolejnictwa

Prawo i polityka

Jest pomysł na Narodowe Muzeum Kolejnictwa

Tabor i technika

Muzealnictwo kolejowe musi zacząć pobudzać emocje

Komentarze

Makieta z czekolady w Muzeum Kolejnictwa

Tabor i technika

Makieta z czekolady w Muzeum Kolejnictwa

Muzeum Kolejnicwa 30 stycznia 2016

Zobacz również:

Narodowe Muzeum Kolejnictwa? Na razie szczegółów brak

Tabor i technika

Tczew włącza się do walki o Narodowe Muzeum Kolejnictwa

Prawo i polityka

Jest pomysł na Narodowe Muzeum Kolejnictwa

Tabor i technika

Muzealnictwo kolejowe musi zacząć pobudzać emocje

Komentarze

Makieta z czekolady w Muzeum Kolejnictwa

Tabor i technika

Makieta z czekolady w Muzeum Kolejnictwa

Muzeum Kolejnicwa 30 stycznia 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5