Odcinek linii kolejowej nr 2 w obszarze aglomeracji warszawskiej jest od kilku lat znacząco przeciążony. Po niej kursują składy kilku przewoźników pasażerskich oraz składy towarowe. Dodatkowo stale wzrastająca liczba pasażerów w pociągach KM I SKM powoduje, że uruchamiane są kolejne składy. Dlatego zarządca infrastruktury zaplanował prace, które mają poprawić przepustowość tego wąskiego gardła i przynajmniej doraźnie rozwiązać problem przeciążenia linii.
W godzinach szczytu Koleje Mazowieckie uruchamiają w relacji Warszawa - Siedlce po trzy pary pociągów. Do tego dochodzą dwie pary pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej, których punktem krańcowym w kierunku wschodnim jest stacja Sulejówek Miłosna. Również PKP Intercity uruchamia kursujące po linii składy w kierunku Terespola i Lublina, a dodatkowo paneuropejskim korytarzem E20, którego linia jest fragmentem, kursuje sporo pociągów towarowych. W takich okolicznościach zmodernizowana kilka lat temu linia jest mocno przeciążona i bez inwestycji infrastrukturalnych sytuacja poprawie nie ulegnie. Na szczęście te mają nadejść niebawem, choć - jak zapowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe - póki co na niewielką skalę.
Niewielkim nakładem środków
- Przygotowujemy projekty, które pozwolą zwiększyć przepustowość trasy do Mińska Mazowieckiego - wyjaśnia rzecznik zarządcy infrastruktury Maciej Dutkiewicz. - W pierwszej kolejności skupimy się na przebudowie i rozbudowie posterunków ruchu - będą to różnego rodzaju usprawnienia pozwalające zwiększyć liczbę miejsc, w których pociągi dalekobieżne mogą wyprzedzać regionalne. Zakładamy również przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz zagęszczenie semaforów - dodaje. Jednym z elementów zaplanowanych prac będzie budowa dodatkowego toru odstawczego.
Jak podkreśla Maciej Dutkiewicz, te wszystkie działania zostaną przeprowadzone w krótkim czasie, z maksymalnym ograniczeniem utrudnień dla pasażerów. - I oczywiście z efektem pozwalającym elastyczniej niż dotąd zarządzać ruchem pociągów na trasie Warszawa - Sulejówek - Mińsk Mazowiecki - Siedlce - zaznacza.
Zaplanowane przedsięwzięcie miałoby zostać zrealizowane w najbliższych latach. Wiadomo, że PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają wystąpić o wsparcie unijne w ramach budżetu UE 2014-2020 na realizację tych inwestycji.
To jednak nie jedyne zaplanowane działanie. Wciąż nie jest wykluczona budowa dodatkowych torów na fragmencie linii kolejowej nr 2, jednak nie ma bliższych deklaracji, kiedy ta inwestycja miałaby zostać zrealizowana.