Partnerzy serwisu:
Kadry

Warsewicz: Potrzebujemy dobrej zmiany

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-11-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

KADRY
Warsewicz: Potrzebujemy dobrej zmiany
– Najważniejszym zadaniem jest teraz realizacja dobrej zmiany i poprawa funkcjonowania całego systemu kolejowego, a nie kwestie personalne – mówi z rozmowie z „Rynkiem Kolejowym" Czesław Warsewicz, jeden z najważniejszych kandydatów na nowego prezesa PKP SA.

Po blisko czterech latach pracy Jakub Karnowski zrezygnował z kierowania Grupą PKP. Ze stanowiska ustępuje także członek zarządu Piotr Ciżkowicz. Według informacji „Rynku Kolejowego", największe szanse na kierowanie grupą PKP mają: Czesław Warsewicz, były prezes PKP Intercity za czasów PiS oraz Bogusław Kowalski, były wiceminister transportu w pierwszym rządzie PiS.

Według części mediów jest pan najpoważniejszym kandydatem do objęcia stanowiska prezesa grupy PKP. Czy to prawda?

Do takich informacji podchodzę z dużą pokorą. To minister Adamczyk podejmuje decyzje personalne i nie mam zamiaru na nie wpływać. Najważniejszym zadaniem jest teraz jednak realizacja dobrej zmiany i poprawa funkcjonowania całego systemu kolejowego, a nie kwestie personalne.

Jest pan jednak jednym z autorów programu transportowego partii, która wygrała wybory.

Jestem członkiem rady programowej Prawa i Sprawiedliwości. Wraz z zespołem ekspertów, a także w porozumieniu ze stroną społeczną, wspólnie tworzyliśmy ten program.

Jakie są więc najważniejsze priorytety dla transportu kolejowego?

Realizację zmiany należy podzielić na kilka etapów. Pierwszy to działania doraźne, następnie średniookresowe, a potem strategiczne. Kluczowe jest jednak to, by działania doraźne były prowadzone w ramach wspomnianych strategicznych priorytetów, a nie w oderwaniu od nich. Najważniejszym działaniem doraźnym będzie wprowadzenie sprawnego i dobrze realizowanego rozkładu jazdy pociągów. To kluczowa kwestia.  Kolejnym priorytetem doraźnym jest zakończenie inwestycji z perspektywy unijnej 2007-2013. W tym kontekście bardzo  dobrym kierunkiem jest zapowiedź ministra Kwiecińskiego dotycząca ubiegania się możliwość przedłużenia perspektywy unijnej do czerwca przyszłego roku. Wiadomo bowiem, że na kolei jest opóźnienie w wykorzystaniu tych środków. Dlatego pewne działania trzeba przeprowadzić właściwie „od jutra”, ale wyłącznie w sposób poważny i racjonalny, a nie na zasadzie pospolitego ruszenia.

A jakie są priorytety średniookresowe i strategiczne?

Strategicznym celem jest naprawa systemu kolejowego i wzrost konkurencji tego sektora, przede wszystkim w korytarzach transportowych na osi północ – południe. Dziś przewozy kolejowe na osi transeuropejskiego korytarza Bałtyk – Adriatyk są pod silną presją transportu drogowego. Działaniem komplementarnym jest tu konieczność otwarcia portów w Gdyni i Gdańsku. Należy pamiętać, że wzdłuż osi Bałtyk – Adriatyk mieszka 200 mln ludzi – to ogromny potencjał do zagospodarowania. Strategiczną kwestią jest też zmiana sposobu wydawania środków unijnych. W poprzedniej perspektywie przez długi okres nic się nie działo, a teraz, na jej końcu, mamy do czynienia z nadmiernym przyspieszeniem.

A czy w te plany wpisuje się plan budowy linii kolei dużych prędkości „Igrek”?

Z punktu widzenia strategicznego ten projekt powinien być przynajmniej elementem debaty publicznej. Transport szybkimi kolejami oznacza rozwój cywilizacyjny. Mówimy tu zarówno o transferze technologii, jak i o znaczącej poprawie czasu i warunków dojazdu. Tę debatę należy bez wątpienia podjąć, bo w grę wchodzi zarówno „Igrek”, jak i tak zwany zmodyfikowany „Igrek”. Nie jest to jednak jeden z elementów wskazanych przeze mnie działań doraźnych. Do tego etapu powinniśmy wrócić po uporaniu się z kwestiami poprawy bezpieczeństwa i rozkładu jazdy.

Całą rozmowę przeczytasz już w najbliższym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy"!

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warsewicz: Porty są naszym oknem na świat

Biznes

Warsewicz: Porty są naszym oknem na świat

Redakcja 04 października 2019

Warsewicz: Pierwszy kwartał był rekordowy dla PKP Cargo

Biznes

Warsewicz: Pierwszy kwartał był rekordowy dla PKP Cargo

inf. pras./jm, Rynek Kolejowy 28 maja 2018

DGP: Warsewicz i Malinowski wrócą do PKP, Wach przepadnie?

Kadry

DGP: Warsewicz i Malinowski wrócą do PKP, Wach przepadnie?

jm, Rynek Kolejowy/DGP 26 listopada 2015

Jest nowa rada nadzorcza PKP Cargo

Kadry

Jest nowa rada nadzorcza PKP Cargo

PKP Cargo (oprac. ms) 18 grudnia 2015

Pendolino to zła oferta? Krótka pamięć Czesława Warsewicza

Biznes

Pendolino to zła oferta? Krótka pamięć Czesława Warsewicza

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 12 września 2014

Zobacz również:

Warsewicz: Porty są naszym oknem na świat

Biznes

Warsewicz: Porty są naszym oknem na świat

Redakcja 04 października 2019

Warsewicz: Pierwszy kwartał był rekordowy dla PKP Cargo

Biznes

Warsewicz: Pierwszy kwartał był rekordowy dla PKP Cargo

inf. pras./jm, Rynek Kolejowy 28 maja 2018

DGP: Warsewicz i Malinowski wrócą do PKP, Wach przepadnie?

Kadry

DGP: Warsewicz i Malinowski wrócą do PKP, Wach przepadnie?

jm, Rynek Kolejowy/DGP 26 listopada 2015

Jest nowa rada nadzorcza PKP Cargo

Kadry

Jest nowa rada nadzorcza PKP Cargo

PKP Cargo (oprac. ms) 18 grudnia 2015

Pendolino to zła oferta? Krótka pamięć Czesława Warsewicza

Biznes

Pendolino to zła oferta? Krótka pamięć Czesława Warsewicza

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 12 września 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5