Prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz uważa, że zmodernizowany tabor oraz lokomotywy z modułem dojazdowym, a w przyszłości dwunapędowe i autonomiczne, wprowadzą spółkę na wyższy poziom rozwoju.
Pesa Bydgoszcz podpisała 21 maja dwie umowy z PKP Cargo: na
modernizację 38 lokomotyw serii ST44, dzierżawę
lokomotywy Gama z modułem dojazdowym, oraz list intencyjny w sprawie budowy lokomotywy dwunapędowej oraz autonomicznej.
Spółka PKP Cargo podała w komunikacie, że jest zainteresowana wprowadzeniem do swojego parku taborowego lokomotyw dwunapędowych (spalinowo-elektrycznych), które mogą być zasilane zarówno ze spalinowego agregatu prądotwórczego, jak również, zależnie od potrzeb, z sieci trakcyjnej. Takie rozwiązanie pozwala na prowadzenie pociągu po liniach zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych tą samą lokomotywą.
Podkreślono też, że w Europie są obecnie prowadzone intensywne prace projektowe w obszarze autonomicznych pociągów towarowych, a współpraca w tym zakresie pomiędzy firmą Pesa i spółką PKP Cargo wpisywałaby się w proces budowy innowacyjnego transportu przyszłości. Podpisanie listu intencyjnego ma dowodzić, iż PKP Cargo i Pesa nadają innowacyjnym rozwiązaniom dla transportu kolejowego znaczące miejsce w swoich planach i strategii.
– Lokomotywa dwunapędowa wyeliminuje konieczność zmiany lokomotywy z trakcji elektrycznej na spalinową i odwrotnie, co pozwoli skrócić czas dostarczania towarów i obniżyć koszty przewozów. Ponadto nie będzie potrzeby angażowania dodatkowej lokomotywy do wykonywania manewrów na stacjach. Posiadanie lokomotyw dwunapędowych pozwoli PKP Cargo stać się jeszcze bardziej konkurencyjnym podmiotem na rynku przewozów towarowych. Natomiast prace nad lokomotywą autonomiczną wpisują się zarówno w strategię unowocześniania naszego taboru, jak w proces implementacji innowacyjnych technologii – powiedział Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo, cytowany przez biuro prasowe spółki.
– Podpisane listy intencyjne i umowy świadczą o dużej wadze, jaką przywiązuje zarząd PKP Cargo do kwestii modernizacji i unowocześniania parku taborowego. W znacznej części zmodernizowany tabor oraz lokomotywy z modułem dojazdowym, a w niedalekiej przyszłości także lokomotywy dwunapędowe i autonomiczne, wprowadzą spółkę na zdecydowanie wyższy poziom rozwoju. Chcemy w ten sposób stać się liderem innowacyjności w transporcie kolejowym – podsumował prezes Czesław Warsewicz.