Z warmińsko-mazurskiego oddziału PR otrzymaliśmy pismo w związku z naszymi artykułami nt. przetargu na przewozy pasażerskie w tym województwie na 2015 r. Niestety, wyjaśnienia – choć prostują część informacji – nie są do końca precyzyjne.
W piśmie podpisanym przez dyrektora oddziału Ryszarda Kucia, czytamy: Warmińsko – Mazurski Oddział Przewozów Regionalnych w Olsztynie w nawiązaniu do artykułów pt. Arriva. Konkurencja na rynku przewozów pasażerskich nie istnieje, jak również Warmińsko – Mazurskie konkurencja utrącona? oraz Warmia i Mazury. Samorząd twierdzi, że przetarg był w porządku informuje, że w w/w artykułach zauważyliśmy następującą nieścisłość. Od grudnia 2012 roku wszystkie pociągi kursujące na linii Olsztyn – Elbląg są zestawione z elektrycznych zespołów trakcyjnych typu EN-57. Przed 2012 rokiem niektóre pociągi regionalne kursujące na tym odcinku były zestawione z autobusów szynowych typu SA 133, a miało to tylko i wyłącznie związek z dostarczeniem obsługi trakcyjnej dla niezelektryfikowanej linii Elbląg – Braniewo przez Młynary. Z chwilą zawieszenia przewozów na linii Elbląg – Braniewo autobusy szynowe przestały kursować w relacji Olsztyn – Elbląg – Olsztyn.
Spieszymy zatem z wyjaśnieniami.
-
Prosiliśmy, w mailu z 23 czerwca br., biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego o konkretną odpowiedź na pytanie, dlaczego wcześniej nic nie stało na przeszkodzie, by na trasie Olsztyn-Elbląg kursowały autobusy szynowe, a teraz coś zaczęło stać? Odpowiedziano nam jedynie, ogólnikowo, że „wyłonienie jednego operatora do wykonywania usług przewozowych na liniach zelektryfikowanych oraz niezelektryfikowanych w ocenie organizatora jest uzasadnione ze względu na potencjalnie niższy deficyt”. Nie odpowiedziano konkretnie na pytanie o zmianę podejścia do obsługi linii Olsztyn-Elbląg, więc, siłą rzeczy, nie otrzymaliśmy też informacji, kiedy autobusy szynowe przestały kursować do Elbląga. Tym nie mniej, dziękujemy olsztyńskiemu oddziałowi PR za doprecyzowanie teraz tej sprawy.
-
Odnośnie informacji w piśmie przesłanym do redakcji, że pociągi spalinowe na trasie Olsztyn – Elbląg służyły tylko do podsyłania pociągów do obsługi trasy Elbląg –Braniewo: ciężko jednak to wyjaśnienie wziąć za dobrą monetę. Reaktywacja przewozów na trasie Elbląg – Braniewo miała miejsce 1 września 2010 r. (a później, w 2012 r., istotnie pociągi ponownie zawieszono). Ale warto przypomnieć artykuł z 23 czerwca 2009 r. (czyli ponad rok przed reaktywacją połączenia do Braniewa), zamieszczony na stronie urzędu marszałkowskiego w Olsztynie, nt. wizyty władz województwa w fabryce Pesy w Bydgoszczy. W artykule można przeczytać: „Celem spotkania było uszczegółowienie ostatecznych terminów dostaw. (…) Trzy zakupione autobusy szynowe będą kosztowały 28 232 874,00 zł. Przeszło 18 000 000,00 zł Samorząd Województwa pozyska z Unii Europejskiej. Środki na zakup autobusów szynowych pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia Mazury na lata 2007-2013. Pierwszy z trzech dwuczłonowych autobusów szynowych zostanie dostarczony już w listopadzie br. i będzie kursował na trasie Olsztyn – Elbląg. Kolejne dwa do lutego 2010 r. Planowane trasy autobusów szynowych to: Olsztyn – Ełk, oraz Olsztyn – Szczytno – Pisz”. O Braniewie nie było w tym artykule ani słowa.
Czyli jednak nasze słowa były prawdziwe. Władze województwa zmieniły na przestrzeni kilku lat o 180 stopni zdanie w sprawie obsługi linii zelektryfikowanych taborem spalinowym.