Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Warmińsko-mazurski Elf ma wrócić na dobre tory

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus
GMV

Data publikacji:
09-05-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Warmińsko-mazurski Elf ma wrócić na dobre tory
fot. Polregio
Nieszczęsny Elf należący do województwa warmińsko-mazurskiego, który jest odstawiony od ponad pół roku w końcu ma przejść naprawę główną. Zadanie zleci Polregio, natomiast koszty pokryje jego właściciel, a więc samorząd regionu. Na razie nie wiemy, czy naprawa P5 zostanie zrealizowana w ramach zlecenia z wolnej ręki czy też w ramach przetargu. W ostatnim czasie dowiedzieliśmy się też, jak słabo był wykorzystywany ten pociąg od momentu jego zakupu.

Województwo warmińsko-mazurskie jest właścicielem jednostki EN62-001, a więc jedynego 3-członowego Elfa pierwszej generacji, jaki został kiedykolwiek wyprodukowany. Pojazd wszedł do służby w 2012 roku i od samego początku sprawiał problemy, bowiem już w trakcie debiutanckiego przejazdu po prostu się zepsuł. W kolejnych latach pociąg miewał też momenty dłuższego przestoju w oczekiwaniu na naprawy okresowe.

Będzie naprawa. Zapłaci województwo

Podobnie jest obecnie, bowiem unikatowa jednostka jest odstawiona od ponad pół roku z powodu utraty świadectwa sprawności technicznej, a pojazd wymaga przeprowadzenia naprawy głównej. W międzyczasie województwo próbowało go sprzedać, lecz w postępowaniu na to zadanie nie wpłynęła żadna oferta. Region w końcu porozumiał się jednak z operatorem przewozów na Warmii i Mazurach, spółką Polregio, w sprawie tego kto zleci naprawę i kto poniesie jej koszty.

Jak informuje nas bowiem Szymon Tarasewicz, rzecznik prasowy Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego, to samorząd sfinansuje naprawę główną pojazdu, lecz za jego naprawę będzie odpowiedzialne Polregio.

– Elf w dniu 28 kwietnia 2023 roku został przekazany w użyczenie Operatorowi Polregio w ramach realizowanej umowy IG-I.1/2021-2026 z dnia 23 listopada 2020 roku zgodnie z Aneksem nr 7. Samorząd Województwa nie planuje przetargu w przedmiotowym zakresie z uwagi na fakt, iż pojazd jest oddany w użyczenie Spółce Polregio – mówi Tarasewicz.

Przetarg lub zlecenie z wolnej ręki. Pesa chętnie podejmie się tego zadania

Polregio jak na razie nie wie jednak, czy zleci naprawę Elfa (objętego kuriozalną, 50-letnią gwarancją) z wolnej ręki czy też zorganizuje przetarg na to zadanie co przekazała nam rzeczniczka spółki, Aleksandra Baldys.

Naprawą główną pociągu zainteresowany jest jego producent, bydgoska Pesa, która ma dużą szansę na jego naprawę – Jesteśmy zainteresowani naprawą tego pojazdu, bowiem wszedł on właśnie w okres naprawy głównej. Prowadzimy rozmowy i z Polregio i z Warmińsko-Mazurskim Urzędem Marszałkowskim w sprawie tego zadania, więc przypuszczam, że ostatecznie to my naprawimy tę jednostkę. Zapewne w imieniu Grupy Pesa to zadanie zostanie zrealizowane przez Pesa Mińsk Mazowiecki – informuje nas Maciej Maciejewski, wiceprezes producenta.

Województwa nie było stać na większą liczbę pociągów

Kwestia jedynego pojazdu z serii EN62 zainteresowała również działaczy partii Razem. Efektem ich działania było wystosowanie interpelacji do marszałka regionu z konkretnymi pytaniami dotyczącymi omawianego pociągu.

Z odpowiedzi udzielonej przez region dowiadujemy się, że zakup tylko jednego pociągu (co znacznie utrudnia jego eksploatację, chociażby z powodu niewielkiej liczby maszynistów uprawnionych do prowadzenia pojazdu - gdy zdarza się absencja kierujących, tego typu pojazdy najczęściej nie wyjeżdżają na trasę) był spowodowany budżetem zamawiającego, który nie mógł sobie pozwolić na kupno większej liczby jednostek.

Bardzo mały przebieg = słabe wykorzystanie pociągu

Jednak najciekawszą informacją o warmińsko-mazurskim Elfie jest ta dotycząca przebiegu pojazdu. Od momentu wejścia do służby do 31 października 2022 roku pociąg przejechał niewiele ponad 612 tysięcy kilometrów (dokładnie 612080). Oznacza to, że średnio w ciągu roku pojazd pokonywał niewiele ponad 61 tysięcy kilometrów.

Oczywiście Elf nie kursował codziennie przez 10 lat, bowiem jak już wspomniano wcześniej zdarzały się dłuższe okresy kiedy pojazd był odstawiony. Zgodnie z odpowiedzią na interpelację, do końca października ubiegłego roku jednostka spędziła na bocznicy 14,5 miesiąca z powodu napraw bieżących, gwarancyjnych bądź reklamacyjnych. Do tej liczby należy jeszcze doliczyć czas potrzebny na przeglądy wynikające z dokumentacji utrzymaniowej pojazdu.

Miażdżące porównanie

Nie zmienia to jednak tego, że przebieg pociągu jest bardzo skromny, zważywszy na to, że np. elektryczne Impulsy należące do Kolei Dolnośląskich pokonują około 250 tysięcy kilometrów… w ciągu roku kalendarzowego. Przykładowo w ubiegłym roku jednostka 31WE-023 przejechała 263 tysiące kilometrów, natomiast dłuższy, 5-członowy Impuls 45WE-025 pokonał 248 tysięcy kilometrów.

To porównanie robi wrażenie, choć elektryczne jednostki Kolei Dolnośląskich pokonują w skali roku najwięcej kilometrów w porównaniu do innych przewoźników realizujących kursy regionalne. Zestawienie to jest więc nieco wyolbrzymione, choć pokazuje skalę problemu jakości połączeń regionalnych na Warmii i Mazurach.

Powrót do służby jeszcze w tym roku

Właściciel pojazdu, a więc samorząd województwa warmińsko-mazurskiego szacuje, że Elf powinien wrócić do służby w 3 lub 4 kwartale bieżącego roku.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jak przebiegają odbiory nowych Swingów dla Bydgoszczy?

Zintegrowany transport

Jak przebiegają odbiory nowych Swingów dla Bydgoszczy?

Jakub Rösler 17 października 2023

Pesa i Newag z ofertą na 8,5 mld złotych za piętrowe push-pulle dla PKP IC

Tabor i technika

Prezydent odwiedził zakład Pesy w Bydgoszczy

Prawo i polityka

Prezydent odwiedził zakład Pesy w Bydgoszczy

inf. prasowa Kancelarii Prezydenta 12 października 2023

Pierwsza zmodernizowana Pesa Tramicus wyjeżdża na tory w Łodzi

Zintegrowany transport

Pesa i FPS w przetargu na kolejne wagony Combo

Tabor i technika

Pesa i FPS w przetargu na kolejne wagony Combo

Jakub Madrjas 09 października 2023

Ogromne przetargi taborowe Mazowsza bez ofert z Newagu

Tabor i technika

Ogromne przetargi taborowe Mazowsza bez ofert z Newagu

Jakub Madrjas 09 października 2023

Zobacz również:

Jak przebiegają odbiory nowych Swingów dla Bydgoszczy?

Zintegrowany transport

Jak przebiegają odbiory nowych Swingów dla Bydgoszczy?

Jakub Rösler 17 października 2023

Pesa i Newag z ofertą na 8,5 mld złotych za piętrowe push-pulle dla PKP IC

Tabor i technika

Prezydent odwiedził zakład Pesy w Bydgoszczy

Prawo i polityka

Prezydent odwiedził zakład Pesy w Bydgoszczy

inf. prasowa Kancelarii Prezydenta 12 października 2023

Pierwsza zmodernizowana Pesa Tramicus wyjeżdża na tory w Łodzi

Zintegrowany transport

Pesa i FPS w przetargu na kolejne wagony Combo

Tabor i technika

Pesa i FPS w przetargu na kolejne wagony Combo

Jakub Madrjas 09 października 2023

Ogromne przetargi taborowe Mazowsza bez ofert z Newagu

Tabor i technika

Ogromne przetargi taborowe Mazowsza bez ofert z Newagu

Jakub Madrjas 09 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5