Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych walczy o powrót zawieszonych od 1 sierpnia pociągów relacji Węgliniec - Lubań Śląski. Urzędnicy powrót pociągów uzależniają od poprawy stanu technicznego odcinka.
- Kursy zostały zawieszone od 1.08.2012 r. po przeprowadzeniu analizy obejmującej frekwencję oraz warunki infrastrukturalne (stan torów) - zapewnia w piśmie do społeczników z KODLP Agnieszka Zakęś, rzeczniczka dolnośląskiego Urzędu Marszałkowskiego.
- Zarządca infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od 1.06.2012 r. obniżył tam znacząco dopuszczalną prędkość - trasę 21,8 km pociąg pokonywał w 46 minut, co daje średnią prędkość 28 km/h. Jednocześnie frekwencja na tym odcinku jeszcze przed obniżeniem prędkości była bardzo słaba - rzędu 15-20 osób na pociąg (przy czym w Gierałtowie i Wykrotach było to średnio od 1 do 5 osób na pociąg) - czytamy w piśmie Urzędu Marszałkowskiego.
- Należy ponadto podkreślić, że z Lubania Śląskiego pozostają połączenia do Węglińca i dalej do Wrocławia (przez Bolesławiec, Legnicę) oraz do Żar (przez Ruszów) - są to bezpośrednie szynobusy, jadące przez Zgorzelec. Pomimo nieco dłuższej trasy czas jazdy jest podobny, właśnie ze względu na fatalny stan torów między Lubaniem a Węglińcem - przypominają urzędnicy.
Według społeczników walczący o przywrócenie pociągów, mieszkańcy Wykrotów i Gierałtowa zostali "odcięci od świata" decyzją o wycofaniu kursów. Urząd Marszałkowski się z tym nie zgadza - [Mieszkańcy] mają możliwości dojazdu autobusami do Bolesławca, a stamtąd już koleją np. do Wrocławia. Co więcej, autobusy do Bolesławca jadą szybciej niż pociąg, np. z Wykrotów autobus jedzie 25' a pociąg - 44'. Według posiadanych informacji liczba kursów jest znaczna i umożliwia dojazd do szkoły i pracy, np. z Wykrotów do Bolesławca funkcjonują 3 kursy autobusowe dowożące na godz. 08:00 - pisze Agnieszka Zakęś.
- Wystąpiliśmy do Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z prośbą o ujęcie w planach remontowych na rok 2013 rewitalizacji linii 279 Węgliniec - Lubań Śl. Jeśli w wyniku takiego remontu przywrócono by prędkość 90-100 km/h możliwy byłby czas przejazdu ok. 20 minut między Lubaniem a Węglińcem, zatem ponad 2 razy krótszy niż obecnie funkcjonujący. Wówczas możliwe byłoby przywrócenie połączeń kolejowych na opisywanej trasie - zapewnia na koniec rzeczniczka.
Więcej