PKP Intercity po raz czwarty spróbuje wybrać wykonawcę przeglądów 40 wagonów osobowych typu Z1. Przewoźnik ogłosił też postępowanie na wykonanie 50 napraw poziomu P4 dla swoich podstawowych lokomotyw EU/EP07.
Wagony typu Z1A (pierwszej klasy) i Z1B (klasy drugiej) należą do serii budowanej w drugiej połowie lat 90. przez ABB (częściowo w kooperacji z FPS). Mimo 20-letniej historii uważane są za jedne z wygodniejszych i cichszych we flocie przewoźnika. Dlatego wykorzystywano je do zestawiania pociągów ekspresowych i międzynarodowych. Od przeszło dwóch lat przewoźnik nie może jednak rozstrzygnąć przetargu na ich naprawę.
Przeprowadzono już trzy próby, częściowo z
kuriozalnymi efektami. W międzyczasie PKP Intercity udało się w końcu wybrać
wykonawcę naprawy głównej w innym długotrwałym przetargu wagonowym – na naprawy P5 59 wagonów serii 152A i 154A.
Przedmiotem najnowszego postępowania jest wykonanie naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania z zachowaniem zasadniczych parametrów eksploatacyjnych oraz przeglądu na 3. poziomie utrzymania 40 wagonów osobowych typu Z1A/Z1B/ Z1B PRM. Podobnie jak poprzednio, przedmiot zamówienia podzielony jest na trzy części. Termin związania ofertą wyznaczono aż do maja przyszłego roku, a otwarcie ofert zaplanowano na 3 stycznia.
PKP Intercity ogłosiło też kolejne postępowanie – tym razem wykonanie naprawy okresowej na 4. poziomie utrzymania 50 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07. To wciąż "koń roboczy" przewoźnika; niedawno podjęto decyzję, że
nie będą one jednak modernizowane do prędkości 160 km/h. Upadł bowiem
specjalizujący się w tym Olkol.
Zarówno w przetargu na naprawy wagonów Z1, jak i lokomotyw EU/EP07 PKP Intercity oprócz ceny będzie oceniać również czas dostawy i proponowaną długość gwarancji.