To nie producenci taboru pasażerskiego są największymi producentami i eksporterami taboru kolejowego z Polski. Bardzo duży wolumen sprzedaży za granicę stanowi tabor do przewozu towarów. Byliśmy z wizytą w fabryce Wagony Świdnica.
Specjalizacją firmy od lat są wagony towarowe. Wytwarza się ich tu całe spektrum. W olbrzymiej hali z początku XX wieku wytwarza się m.in. cysterny do przewozu płynów i gazu, wagony węglarki, do przewozu kruszyw, a także do przewozu walcowanej stali.
60% produkcji na eksport
Dariusz Czerniak, dyrektor sprzedaży Wagonów Świdnica na Polskę szacuje, że w 2019 roku w będzie stanowił Świdnicy około 40% produkcji trafi do polskich przewoźników (największym klientem Wagonów Świdnica w kraju jest obecnie Freightliner). Reszta wyprodukowana zostanie dla potrzeb przewoźników i pooli taborowych z zagranicy. Dodaje, że od 1998 roku przez 20 lat wyjechało ze Świdnicy aż 22 tysiące wagonów. Zdolności produkcyjne świdnickiego zakładu oscylują od 1500 do nawet 2000 wagonów rocznie, w zależności od typów wagonów produkowanych w jednym czasie. Firma zatrudnia w Świdnicy ok. 1600 pracowników. Działa w niej także biuro projektowe, w którym pracuje 50 inżynierów.
Wagony Świdnica mocno interesują się przetargiem na kilkaset wagonów intermodalnych, które wkrótce rozpiszą, bądź już rozpisali przewoźnicy towarowi z PKP Cargo na czele. Jeśli Wagonom uda się uszczknąć część intratnego tortu, hale fabryczne zapełnią się platformami do przewozu kontenerów. Na razie jest w nich mnóstwo cystern, węglarek oraz wagonów do przewozu aut. W Europie jest na nie coraz większe zapotrzebowanie. M.in. dlatego Wagony Świdnica opracowały nowatorską konstrukcję, która pozwala na przewóz większej ilości aut, niż te używane dotychczas.
Bardzo ważny kontraktzdobyty przez producenta w ciągu ostatnich lat dotyczył dostawy wagonów do przewozu płynnej siarki dla Arabii Saudyjskiej. Co ciekawe, były one budowane według konstrukcyjnych standardów amerykańskich, a więc, m.in. posiadały dwa razy grubsze ściany zbiornika, co podwyższało ich wagę o kilka ton. Pojazdów, które do Arabii były wysyłane drogą morską, wyprodukowano w Świdnicy aż 1185. - Początkowo strona saudyjska odnosiła do propozycji produkcji wagonów w Polsce z dużym sceptycyzmem, jednak gdy kolejne dostawy trafiły do tego kraju, to wręcz oczekiwali, że następne wagony dla kolei saudyjskich zostaną także wyprodukowane w Polsce – mówi Witold Śmidowski, dyrektor odpowiedzialny za rozwój biznesu międzynarodowego w Wagony Świdnica.
Ciszej, taniej, więcej
Wagony Świdnica prowadzą ciekawe projekty dotyczące ograniczenia masy wagonów i ich wpływu na środowisko. – Trendy w budowie nowoczesnych wagonów towarowych dotyczą stosowania do ich budowy materiałów o podwyższonej wytrzymałości. Wzrost efektywności przewozów wiąże się natomiast z ograniczeniem ich masy własnej i optymalizacji pojemności. W niektórych wypadkach można ograniczyć wagę pojazdu nawet o 20% a efektywność przewozu zwiększyć o 70%– mówi Dionizy Studziński, dyrektor działu konstrukcji i rozwoju.
Sporo uwagi poświęca się też wyciszeniu wagonów. Podejmuje się starania mające na celu wygłuszanie fal dźwiękowych pod wagonem, podejmowane są próby implementowania rozwiązań, które tłumią już same koła. Na targach Innotrans w Berlinie spółka zaprezentowała zupełnie nowy wózek na obciążenie 25 ton/oś z nowymi rozwiązaniami, które wydłużają czas życia koła i znacznie ograniczają hałas. Trzy wagony towarowe wyposażone w prototypowe wózki obecnie testowane są na jednej z linii kolejowych w Austrii o trudnych warunkach eksploatacyjnych. Po potwierdzeniu wszystkich założeń nowy wózek będzie stanowił istotny element dla obniżenia kosztów eksploatacji wagonów.
Dolnośląski zakład jest częścią amerykańskiego koncernu Greenbrier, trzeciego największego producenta wagonów towarowych na świecie (a wyłączając producentów chińskich – pierwszego). W 2018 roku wyprodukował on aż 19 tysięcy wagonów. Czerniak informuje, że w tej chwili Greenbrier zebrał zamówienia na ponad 27 tysięcy wagonów. Część z nich będzie budowana w Polsce.
– Wagony Świdnica są przykładem bardzo udanej inwestycji amerykańskiego kapitału w polski zakład z olbrzymimi tradycjami i z bardzo dużym doświadczeniem – uważa Bogdan Leśniański, wiceprezes i dyrektor zarządzający Wagonów Świdnica.
W Polsce Greenbrier posiada jeszcze mniejszy zakład remontowy w Oławie i naprawczy Tarnobrzegu. Z kolei w Europie pod szyldem amerykańskiego producenta działa jeszcze duży zakład Astra Rail w rumuńskim Aradzie, który współpracuje z kilkoma mniejszymi zakładami na terenie tego kraju.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.