Wagony rowerowe typu 609A nie wejdą do ruchu z początkiem roku 2025, tak jak zapowiadano. Nie stanie się to nawet na wiosnę. Remtrak, który miał się zająć naprawą, zmuszony był zająć się innymi projektami.
Pierwszą próbę modernizacji wagonów typu 609A do przewozu aż 36 rowerów PKP Intercity
podjęło w lipcu 2021 roku. W przetargu nie wyłoniono jednak wykonawcy, ponieważ koszt gruntownej przebudowy okazał się być bardzo wysoki.
Po wielu perypetiach i wstrzymaniu projektu, w lutym 2023 zapowiedziano, że wagony zmodernizuje własna współka PKP Intercity – Remtrak. 14 wagonów miało być gotowych do włączenia do ruchu w połowie grudnia 2024. Jednak… do dzisiaj nie podpisano umowy z ich wykonawcą.
– Planowane jest zawarcie umowy z Wykonawcą na wykonanie naprawy na piątym poziomie utrzymania wagonów 609A (14 sztuk). Zawarcie tej umowy nastąpi na przełomie 2024/2025 roku. Odbiory wagonów planowane są na IV kwartał 2025 r. – napisał Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP Intercity.
Projekt ma opóźnienie także dlatego, że w ostatnich miesiącach większość sił Remtraku skupiona była na jak najszybszym przywracaniu do ruchu wagonów z drobnymi usterkami, oraz tych, którym wcześniej nie wykonano na czas napraw P3 i P4. Intensywne prace Remtraku przyniosły skutek w udostępnieniu sporej liczby unieruchomionego dotąd taboru spółki. To poskutkowało dobrymi wynikami przewozowymi w ostatnich miesiącach. Na pocieszenie dla rowerzystów mamy informacje z FPS dotyczące przebudowy kolejnych wagonów do standardu Combo, w których także jest możliwość przewiezienia rowerów (sześciu).
– Przekazaliśmy pierwsze 7 sztuk do wykonawcy w ramach modernizacji 50 wagonów Combo. Ponadto trwa etap uzgodnienia dokumentacji. Planowane odbiory tych wagonów przewidziane są na III i IV kwartał 2025 r. – dodał Dutkiewicz. Wagony Combo od obu producentów (Remtraku i FPS) będą nieco inne
niż te zbudowane przez Pesę.