Koleje Dolnośląskie zapowiadają, że wagonowy rowerowe, które spółka zakupiła rok temu, mają wejść do służby wraz z oddaniem do użytku fragmentu linii 285, od Wrocławia do Świdnicy, a więc prawdopodobnie w czerwcu tego roku. Aktualnie towarowe wagony są kierowane do napraw P5.
W sierpniu ubiegłego roku Koleje Dolnośląskie (KD)
zakupiły pięć krytych wagonów towarowych od PKP Cargo z przeznaczeniem na wagony rowerowe. To rozwiązanie, znane w Austrii czy Czechach, do tej pory nie było stosowane w Polsce. KD są więc pionierem jeśli chodzi o wagony rowerowe. Przewoźnik kupił wagony już jakiś czas temu, a sam temat nieco przycichł.
– Wagony mają wejść do służby wraz z uruchomieniem linii 285 przez Sobótkę do Świdnicy. Zakładamy, że pierwsza jazda handlowa może się odbyć 18 czerwca 2022 roku. W tej chwili wagony kierowane są na przegląd P5 oraz doposażenie w wyposażenie niezbędne do przewozu rowerów. Próby dynamiczne odbędą się po realizacji przeglądu P5 – napisał nam Bartłomiej Rodak, rzecznik przewoźnika.
W tym miejscu warto przypomnieć, że linia 285, o której wspomina Bartłomiej Rodak,
miała być oddana do użytku już z końcem 2020 roku. Kolejne zapowiedzi PKP PLK mówiły o grudniu 2021 roku, a także marcu bieżącego roku.
Na szlaku nadal nie kursują pociągi, a obecny termin oddania do użytku mówi o czerwcu tego roku. O tym, czy tak rzeczywiście będzie, przekonamy się za kilka tygodni.
Rzecznik Kolei Dolnośląskich dodał też, że aktualnie ustalane są zasady na jakich będzie funkcjonować przewóz rowerów w używanych wagonach. Jest to ważne, ponieważ jasne i czytelne regulacje pozwolą na sprawne wykorzystanie innowacyjnego pomysłu i dadzą odpowiedź na to, czy osoby z rowerami będą mogły wsiadać i wysiadać na każdym przystanku, czy też zostanie to rozwiązane w inny sposób. Jak na ten
moment niewiadomych jest więcej. Jedną z nich pozostawała kwestia tego, które z szynobusów posiadanych przez przewoźnika będą wykorzystywane do ciągnięcia wagonów rowerowych. Bartłomiej Rodak mówi nam, iż do tego zadania wytypowano pojazdy z serii SA134. KD dysponują na stałe ośmioma spalinowymi zespołami trakcyjnymi z tej serii. Kursują one na niezelektryfikowanych szlakach Dolnego Śląska.