PKP Intercity obecnie posiada tylko dwa w pełni sprawne do ruchu wagony typu 609A, które idealnie nadają się do przewozu większej ilości rowerów. Znacznie więcej stoi odstawionych. Dobra informacja jest taka, że PKP Intercity będzie je gruntownie modernizować.
Podczas konferencji prasowej dotyczącej letniej korekty rozkładu jazdy prezes PKP Intercity Marek Chraniuk zapowiedział "inwestycje w wagony, które mogą przewieźć większą liczbę rowerów". Chodzi o wagony 609A. Jeszcze w 2013 roku spółka miała w ruchu 10 sprawnych wagonów tego typu stacjonujących w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu i w Katowicach. W ubiegłym roku, według informacji „Rynku Kolejowego” w ruchu było jeszcze sześć wagonów tego typu.
Jak dowiedzieliśmy się w PKP Intercity, obecnie eksploatowane są tylko dwa wagony 609A, w których można przewozić nawet 24 rowery (tyle jest wieszaków, choć możliwości przewozowe jednośladów ten typ ma sporo większe, co często wykorzystywano do momentu wprowadzenia zakazu przewozu jednośladów bez rezerwacji miejsca dla pasażera). Ze spółki płyną jednak dobre wieści.
– PKP Intercity planuje w tym roku ogłoszenia postępowania na modernizację 14 pojazdów tego typu. Wagony po wykonanej naprawie P5 z modernizacją zyskają nowe funkcje i nowy design, a także zwiększy się komfort podróżowania. Zostaną zastosowane nowe rozwiązania techniczne, m.in. bezprzewodowy dostęp do Internetu, dynamiczny system informacji dla pasażerów prezentowany na tablicach świetlnych. Wagony wyposażone zostaną ponadto w wózki posiadające monoblokowe zestawy kołowe z hamulcem tarczowym – poinformowało biuro prasowe PKP Intercity. W październiku 2020 zapowiedziano też, że wagony po przebudowie
mają zostać nawet do przewozu tandemów.Obecnie dwa jedyne sprawne wagony można zobaczyć w składzie TLK Hańcza z Krakowa do Suwałk. Pomimo niewątpliwych zalet do których należy możliwość przewozu dużej liczby jednośladów, wagony mają też bardzo wiele wad. Aby dostać się do nich trzeba przejść z rowerem przez wąskie, otwierane na klamkę drzwi (szerokie drzwi, które umożliwiają wejście na pokład istnieją, ale... są blokowane). Z niezrozumiałych względów przestrzeń dla rowerów oddziela od korytarza także ścianka działowa. Bez niej miejsc na rowery mogłoby być dużo więcej, a przemieszczanie się rowerzystów po wagonie byłoby dużo łatwiejsze. Trudności z wprowadzaniem i wyprowadzaniem rowerów z wagonów 609A są wielokrotnie przyczyną opóźnień pociągów z nimi zestawionych.