Fot. M. SzymajdaWagon pocztowy na stacji w Olsztynie
Poseł Michał Wypij, w interpelacji do Ministerstwa Aktywów Państwowych, zwrócił uwagę na możliwość ponownego wykorzystania pociągów do wożenia przesyłek pocztowych, tym bardziej że większość placówek pocztowych Poczty Polskiej w dużych polskich miastach ma swoje siedziby blisko dworców kolejowych.
Poseł Wypij zauważa potencjalnie korzystną dla sprawy atmosferę, stwierdzając zgodnie z prawdą, że obecnie zarówno Polskie Koleje Państwowe SA, które są właścicielem przewoźnika PKP Intercity, jak również Poczta Polska, znajdują się w nadzorze właścicielskim Ministra Aktywów Państwowych.
– Czy […] spółki będą podejmowały działania, aby wykorzystać potencjał przewozowy kolei poprzez transportowanie przesyłek pocztowych pociągami dalekobieżnymi? Jakie to będą działania? Jaki będzie ich harmonogram? – pyta Wypij i zwraca się do ministerstwa, aby w przypadku negatywnego stanowiska właściwie je uzasadniono.
Z ramienia ministerstwa na pytania posła odpowiadał Maciej Małecki, sekretarz stanu w resorcie aktywów państwowych. Zwrócił się on z prośbą o odpowiednie wyjaśnienia zarówno do PKP SA, jak i do Poczty Polskiej.
– Z informacji uzyskanych od PKP SA wynika, że obecnie duża część przewozów pasażerskich, zwłaszcza pomiędzy największymi miastami, jest wykonywana przy wykorzystaniu pociągowych składów zespolonych, których konstrukcja uniemożliwia przewożenie i wymianę na dużą skalę ładunku, w tym przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych, szczególnie w sytuacji, gdy większość postojów na stacjach trwa do kilku minut – napisał Małecki. Zauważa jednak, że w większości pociągów dalekobieżnych możliwe jest nadawanie niewielkich przesyłek konduktorskich. To jednak zupełnie inna skala przewozów.
– W opinii PKP SA, brak możliwości sprawnego przeładunku paczek na pociągi pasażerskie oraz krótki czas postoju składów, uniemożliwiają obecnie sprawną wymianę ładunków na większą skalę, pomiędzy węzłami operatorów pocztowych a koleją. Jednocześnie PKP SA nie wyklucza możliwości stworzenie warunków dla realizacji tego typu bądź podobnych usług w przyszłości, jeżeli będzie na takie usługi określone zapotrzebowanie – czytamy w odpowiedzi na interpelację.
Natomiast z informacji uzyskanych od Poczty Polskiej wynika, że korzysta ona obecnie z sieci logistycznej (…) zlokalizowanych przede wszystkim w pobliżu głównych dróg. – Jednocześnie w ramach usługi Pocztex Kurier Krajowy, Poczta Polska wykorzystuje także połączenia kolejowe, w zakresie przemieszczania pilnych przesyłek, umożliwiając ich doręczenie w dniu nadania. Polskie Koleje Państwowe oraz Poczta Polska pozostają w bieżącym kontakcie, w zakresie projektu Same Day Delivery (nadanie i doręczenie przesyłki tego samego dnia) i w tym obszarze obie strony dostrzegają potencjał do współpracy – poinformowało ministerstwo.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.